HTTP of HTTPS? En de invloed daarvan op de zoekmachineoptimalisatie

HTTPS en zoekmachine

Google heeft bekend gemaakt dat beveiligde websites een klein ranking voordeel krijgen. Bij HTTPS gaat het over Hypertext Transfer Protocol Secure en SSL (Secure Sockets Layer), dit is het meest gebruikte veiligheidsprotocol. Je kunt een beveiligde website herkennen aan HTTPS in plaats van http. Je vindt deze verbinding bij diverse banken (internetbankieren), maar ook bij je e-mail account.

Overzetten website

Het overzetten van je website van een niet beveiligde naar een beveiligde verbinding zorgt voor een klein voordeel in de zoekmachine, zegt Google. Dit heeft er mee te maken dat de zoekresultaten maar voor minder dan 1% worden beïnvloed. Let goed op want Google heeft ook aangegeven dat het belang van een beveiligde site in de toekomst wel groter kan gaan worden. Google heeft de veiligheid voorop staan en dat is belangrijk om in de toekomst in de gaten te houden. Wil jij de richtlijnen van Google volgen, dan moet je je website laten beveiligen met een beveiligingscertificaat.

Site aanpassen HTTPS

Als je je website over gaat zetten van http naar HTTPS, dan is dat een verhuizing van je website volgens Google. Je moet de verhuizing dan netjes doorgeven aan Google, want je wil de huidige positie van de pagina’s in de zoekmachine uiteraard niet verliezen. Je moet het verhuisbericht op paginaniveau uit te voeren via een zogenaamde 301 redirect. Dit zal door een webbouwer uitgevoerd moeten worden. Het advies dat we je graag willen geven is om een nieuwe website direct te voorzien van een beveiligde verbinding. Het beveiligen van je website is sowieso zinvol.