Tips om online marketing succesvol in te zetten

Online marketing tips! Wil je met je website betere resultaten halen? lees dan hier onze online marketing tips!

Misschien overvalt het je schokkende nieuws je een beetje, maar het blijkt dat 90 procent van alle content een middelmatig niveau heeft. Het zoveelste blog over geld besparen en een lekker recept kan feitelijk meteen de prullenbak in. Bij deze tien redenen waarom jouw content niet succesvol is en welke stappen je moet ondernemen om wel succes te boeken.

Online marketing tip 1: Je publiek boeien

Enige tijd geleden bezochten content marketeers vol interesse het ‘Content Marketing Fast Forward Event’, oftewel het CMFF. Daar sprak onder andere Joe Pulizzi, oprichter van het Content Marketing Institute. Daarnaast werden gasten urenlang overladen met inspirerende sprekers als Bart van Olphen van Fish Tales en Lasse Høgfeldt van Jyske Bank. Zij concludeerden dat het niet gemakkelijk is om je publiek te boeien. Maar gelukkig is het ook niet onmogelijk.

Online marketing tip 2: Kies voor kwaliteit

7 op de 10 online marketeers vindt zichzelf goed werk afleveren. Toch boekt een veel minder deel van deze mensen ook echt succes. Een van de redenen dat hun content marketing strategie mislukt is het feit dat ze hun geld niet goed besteden. In plaats van één uitstekende video te laten maken door een dure uitblinker, maken ze tien middelmatige video’s voor hetzelfde geld. Onthoud dat kwaliteit altijd boven kwantiteit moet gaan.

Online marketing tip 3: Lef en geduld

Om een bedrijf te laten groeien heb je lef en geduld nodig. Een goed voorbeeld daarvan is het Deense mediabedrijf Jyske Bank. Het is een grote onderneming waar journalisten en videospecialisten dagelijks televisie maken. Toch heeft het oprichter Lasse Høgfeldt een aantal jaren gekost om de juiste financiering rond te krijgen. Ook was niet iedereen meteen enthousiast. Desondanks heeft deze content marketeer nooit opgegeven, wat hem uiteindelijk ver heeft gebracht.

Online marketing tip 4: Consistentie is de sleutel tot succes

Wanneer je droomt van gouden bergen is het de kunst om nooit op te geven. Volhouden en consistentie is volgens Joe Pulizzi de sleutel tot succes. Wanneer je bijvoorbeeld hebt aangegeven elke dag een video te maken moet je het ook echt doen. Merken die altijd consistent zijn boeken het meeste succes. Streef hier daar ook naar, en stel je publiek nooit teleur.

Online marketing tip 5: Wees gefocust

Doelstellingen bereiken heeft tijd nodig. Rome werd immers ook niet in een dag gebouwd. Probeer dan ook niet alles tegelijkertijd te doen. Word in plaats daarvan goed in een ding. Op die manier zullen mensen bij je terugkomen om te ontdekken wat je nog meer in huis hebt. Je zult merken dat de juiste focus zich terugbetaald. Een voorbeeld van een goede video is bijvoorbeeld die van Volvo – epic split. Content moet helder zijn, en het liefst in weinig regels gebracht.

Online marketing tip 6: Terugkomende bezoekers

Zorg ervoor dat mensen blijven terugkomen. Veel merken hebben ontzettend veel geld geïnvesteerd in Facebook likes, maar dat is weinig waard met een laag organisch bereik. In plaats daarvan kun je beter een nieuwsbrief maken waarop mensen zich kunnen inschrijven. Laat je content bovendien in het teken staan van ledenwervering. Dit is op relatief eenvoudige wijze te doen. Verwijs bijvoorbeeld aan het einde van een video naar een bepaalde pagina. Door bijvoorbeeld wekelijks een email te sturen zorg je dat mensen blijven terugkomen.

 

Online marketing tip 7: Passie en professionaliteit

Kies voor een overlap tussen waar je passie ligt en waar je veel van weet. Zo kom je namelijk professioneel over. Het gezegde ‘schoenmaker blijf bij je leest’ past hier uitstekend bij. Dit gegeven wordt ook wel het content- of conversatiedomein genoemd. Dit betekent overigens niet dat je de wereld buiten je interessedomein, ook wel ‘sweet spot’ genoemd, niet mag verkennen. Ken echter wel de grenzen.

Online marketing tip 8: Maak een uniek verhaal

Google Trends is een zeer handig programma voor het schrijven van content. Deze laat namelijk zien waar het publiek op een bepaald moment graag over praat. Dankzij het handige datasysteem van Google weet je precies wanneer een onderwerp populair is. Vervolgens kun je daarop inspelen met social media. Of gebruik het populaire onderwerp in je blog of artikel, en maak er een uniek verhaal van dat te maken heeft met jouw niche. Over een groot aantal onderwerpen is tegenwoordig al geschreven. Zorg er dan ook voor dat jouw verhaal uniek is.

Online marketing tip 9: Betrokkenheid van het management

Een goede contentstrategie heeft budget nodig. Daarvoor zul je wellicht te management moeten overtuigen. Deze lastige taak kun je met verschillende tactieken volbrengen. Begin bijvoorbeeld met een aantal pilots, die je pas deelt wanneer er goede resultaten zijn geboekt. Of kies ervoor om het management bij het maken van de content te betrekken. Sluit het management dan ook vooral niet buiten. Sterker nog, laat ze wellicht zelf een blog onderhouden. Zo zien ze meteen wat het maken van content inhoudt.

Online marketing tip 10: Hou altijd de controle

Ondanks het feit dat je het management laat meedenken, is het zeer belangrijk dat je zelf controle houdt. Het gaat mis wanneer je het overzicht verliest. Een tip is om te kiezen voor zogeheten ‘big rocks’. Dit houdt in dat je om de maanden een grote hoeveelheid content publiceert, zoals een whitepaper. Eventueel zou je deze grote hoeveelheid informatie in kleine delen kunnen uitbrengen. Verdeel deze in de komende maanden over verschillende kanalen.

Online marketing tip 11: Wees ambitieus

Tenslotte heb je een flink drive en ambitie nodig om succesvol te zijn. Alleen het allerbeste is goed genoeg. Wanneer je zelf iets middelmatigs produceert motiveert dit team ook niet. Zorg er zodoende voor dat elke presentatie vol ambitie en ideeën zit. Inspireer het creatieve team vervolgens met een aantal mooie voorbeelden, zodat ze tot een geweldig resultaat kunnen komen.

Checklist voor succesvolle content marketing

Tenslotte een lijst voor succesvolle contentmarketing. Deze is natuurlijk niet compleet, want er zijn nog meer elementen waar je rekening mee dient te houden. In feite is het een selectieve samenvatting. De lijst is als volgt:

  1. Kwaliteit staat boven kwantiteit
  2. Geef content de ruimte om te groeien
  3. Wees consistent met het ritme van content
  4. Elk idee moet bondig zijn, en past als het ware op een t-shirt
  5. Abonnees/vaste leden zijn belangrijker dan (Facebook) fans
  6. Gebruik bij elke content je expertise en passie
  7. Wees uniek bij het vertellen van je verhaal
  8. Laat de baas en het management betrokken zijn bij de content
  9. Publiceer je content in kleine delen

 

 

Inspireer het creatieve team vervolgens met een aantal mooie voorbeelden, zodat ze tot een geweldig resultaat kunnen komen.

 

@Beginonlineseo

- 13 days ago

Google Adwords dimensies waar jij vaker in zou moeten duiken https://t.co/WVDxl0krFW
h J R
The following two tabs change content below.
BeginOnline Internet Marketing, BeginOnline Internet Marketing is een ROI Driven Internet Marketing bureau dat is opgericht in 2009. Onze in-house ontwikkelde zoekmachineoptimalisatie technieken is de ideale voedingsbodem voor het opzetten en uitvoeren van effectieve online marketing campagnes. Dat realiseren wij al voor meer dan 300 klanten.

Laatste berichten van BeginOnline Internet Marketing (toon alles)