Kijkje in de keuken: Sociale media: moet dat nou?

De vragen 'wat heb ik als bedrijf aan Twitter en Facebook?' en 'hoe kan ik sociale media inzetten voor mijn onderneming?' worden regelmatig gesteld. Begrijpelijk. Wanneer je op een gemiddelde doordeweekse dag rond 13.00 uur s'middags inlogt op Twitter, lijkt iedereen aan te kondigen boterhammen te smeren voor de lunch, of deze intens te beschrijven: ''Lunch mensen! :)''. Daar is ie dan: mijn tosti met ham en kaas. Mmmmmm'', in dit artikel gaan we naar de realiteit en hoe u het beste om kunt gaan met het sociale media.

Het klinkt inderdaad niet bepaald alsof het veel kan bijdragen aan jouw zakelijke netwerk of personal branding. Hetzelfde geldt voor het delen van een grappige YouTube-filmpje op Facebook over een waggelende pinguïn die door het ijs zakt. Hoe kan dit jou helpen succesvoller te worden in wat je doet? Hoe kun jij gebruikmaken van sociale media voor professionele doeleinden? Simpel: zie het als een koffieautomaat.

Social media - Wees persoonlijk

Wanneer jij achter je bureau of in bespreking bent, doe je waar je goed in bent: je werk. Daar ligt jouw talent, daar heb jij de vaardigheden voor in huis, dat is wat je doet. Maar dat is niet wie je bent. Wie jij bent al persoon komt het meest tot uiting wanneer je even niet aan dat rapport of die mailing werkt en niet vergadert, salesgesprekken voert of pitcht. Wie jij bent komt naar boven wanneer je niet werkt. Bij de koffieautomaat, bijvoorbeeld. Hier vinden de gesprekken plaats over wat je in het weekend hebt gedaan, hoe je vakantie was, of je dochter nog zo grieperig is en of je gisteravond ook naar De wereld Draait Door hebt gekeken. Hier heb je het over wat jou persoonlijk bezighoudt en vraag je naar de activiteiten van collega's. En van tijd tot tijd heb je het ook over lopende zaken die op je bureau liggen of de klant met wie je over een uurtje een meeting hebt. Kort, maar lang genoeg.

Zo is het ook op Twitter. Voor ondernemers is Twitter een virtuele koffieautomaat waar je kort hebt over wat jou op dat moment bezighoudt. Dit kan werkgerelateerd zijn, maar je kunt ook zeggen dat je trotst bent op je dochter die haar zwemdiploma heeft gehaald, wat jij vindt van de politiek, of inderdaad: hoeveel zin je hebt in de lunch.

Waar je het ook over hebt, praat altijd vanuit jezelf en nooit vanuit je bedrijf. Ook als het een werkgerelateerde tweet is. Dus niet: ''Onze offerte ligt bij een reclamebureau.'' Maar wel: ''Ik heb zojuist een offerte voor een grote klus naar een leuk reclamebureau gmaild. Jongens, wat een spanning..... *begint met duimen*''

Laten zien wie je bent klinkt raar, eng of misschien zelfs ongepast wanneer het gaat om middelen inzetten voor professionele doeleinden, maar het heeft wel degelijk een grote invloed op de manier waarop anderen op jou Tweet of post reageren. Samenwerken met iemand die naast het talent ook een persoonlijkheid heeft die jou bevalt en weet te raken, werkt immers veel beter. En dat is waar het op Twitter en Facebook om draait: persoonlijkheid. Wie ben jij? Dat je talent hebt blijkt wel uit je website en portofolio, maar met wie heb ik te maken?

Dat begint op Twitter en Facebook al met een goede foto (avatar) van jezelf - lachen mag, graag zelfs - en een korte bio. Zet hier niet alleen je doelgroep in, maar vooral ook waar je naast je werk mee bezighoudt, waar jouw passie ligt. Of je kinderen hebt, graag voetbalt, een autofanaat bent, of schoenenverslaafd. Iets eigenwijzer mag ook: ''Marketingmanager, 2 kids, 1 vrouw, zingt vals tijdens het autorijden, kijkt echt te veel series en vraagt zich af of kipnuggets wel gemaakt zijn van kip.''

Met name op Twitter willen jouw volgers weten wie de persoon is die al die leuke interessante en grappige tweets plaatst. Ze heten niet voor niks sociale media. En socializen doe je met personen, niet met bedrijven. 

Van een 🙂 naar een deal

Goed. Je hebt een leuke foto van jezelf geplaatst, een pakkende bio erbij gezet en je twittert regelmatig. Hoe laat je op een persoonlijke manier en in 140 tekens zien waar jouw expertise ligt? Hoe zorg je ervoor dat andere professionals je gaan volgen en een gesprek met je aangaan, wat kan leiden tot een interessante netwerk of een uitdagende job of opdracht?

Begin gewoon te praten en vooral: te delen. Volg andere vakgenoten, bedrijven die jij interessant vindt en personen die jou inspireren. Ga de dialoog aan. Werk je in de pr-wereld en zie je dat iemand een link naar een mooie campagne heeft gepost? Laat die persoon weten wat je er mooi aan vindt. Heb je een artikel gelezen dat interessant kan zijn voor andere vakbroeders? Twitter de link als leestip met een passende hashtag erachter, bijvoorbeeld #onderwijs. Hierdoor is direct duidelijk waar je het over hebt en wordt je tweet getoond bij de zoekopdrachten. Maar je kunt je volgers ook op andere manieren triggeren.

'Geweldig! 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=70f4gi0-RKc  #Google #seoupdates #algoritme

Organiseer je seminars of moet je zelf ergens spreken of optreden? Kondig het aan door je volgers enthousiast uit te nodigen. Heb je een nieuwe website? Vraag je volgers wat ze ervan vinden. Heb je een blog of publiceer je op een andere manier over jouw vakgebied? Twitter de link zodra je weer een nieuwe blogpost of nieuw artikel hebt geschreven.

Doe dit wel met mate en op een luchtige manier. Een goed gevoel voor humor is hierbij gewenst. Neem jezelf niet bloedserieus. Je bent goed in je vak, maar wanneer je dit te vaak benoemt ben je ook opdringerig.

Denk aan de koffieautomaat: zou je het op prijs stellen wanneer je geniet van je koffie ''Drink jij je koffie expres zo of drink je hem verkeerd'' en een collega jou constant tips geeft over hoe je nog succesvoller kunt zijn? Of iedere keer wanneer een project succesvol is afgerond dit in je gezicht zou duwen? Hou het ontspannen, maak grapjes, wees sociaal. Dus vraag ook naar vakantieplannen, feliciteer wanneer iemand jarig is, geef complimenten wanneer je het meent, juich bij sportwedstrijden, maak foto's wanneer je bij een concert bent, zeg 'goedemorgen' of 'beterschap', mopper wanneer je trein vertraging heeft, zing mee met de muziek, zeg *plop!* op vrijdagmiddag en ga vooral lekker lunchen.

@Beginonlineseo

- 11 days ago

Google Adwords dimensies waar jij vaker in zou moeten duiken https://t.co/WVDxl0krFW
h J R
The following two tabs change content below.
BeginOnline Internet Marketing, BeginOnline Internet Marketing is een ROI Driven Internet Marketing bureau dat is opgericht in 2009. Onze in-house ontwikkelde zoekmachineoptimalisatie technieken is de ideale voedingsbodem voor het opzetten en uitvoeren van effectieve online marketing campagnes. Dat realiseren wij al voor meer dan 300 klanten.