De toekomst van zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie, haal meer resultaat uit je site!

Zoekmachinegigant Google is continue bezig met innovatie; de zoekmachine heeft enkele grote wijzigingen ondergaan in de vorm van Google RankBrain en Penguin 4.0. Hierdoor is het wellicht onduidelijk waar in de (nabije) toekomst de focus op moet liggen voor zoekmachine optimalisatie specialisten. Hieronder bespreken wij de toekomst van zoekmachine optimalisatie; hierbij hanteren we een horizon van 5 jaar.

Google heeft in feite twee pijlers waar men zich continue op richt:

  • Het zo goed mogelijk willen/kunnen beantwoorden van elke zoekvraag.
  • Een zo hoog mogelijke omzet draaien

Eigenlijk is voor ons voornamelijk het bovenste punt van belang; daar richt zoekmachine optimalisatie zich uiteraard op. De afgelopen jaren is er al een bepaalde trend te zien; men wil zichzelf continue verbeteren. Bedrijven zijn continue op zoek naar verbeteringen en Google zo doende ook. Dat uit zich voornamelijk in de nieuwste ontwikkeling van Google; RankBrain. Dit is in feite een zelflerende algoritme. Dit algoritme is erg ‘menselijk’ en ontwikkelt zichzelf continue. RankBrain is voornamelijk ontwikkeld om aan te sluiten op de huidige behoeften van de consumenten. De maatschappij verandert elke dag en daar probeert Google steeds meer op in te spelen.

Hoofddoelen zoekmachine optimalisatie

Google hanteert verder vier hoofddoelen voor in de toekomst. Deze hoofddoelen hebben betrekking op het werk dat zoekmachine optimalisatie specialisten uitvoeren. Hieronder bespreken we deze vier hoofddoelen.

Mobiele optimalisatie 

In de komende 5 jaar wordt de mobiele optimalisatie nog belangrijker. Statista heeft een prognose opgesteld omtrent het mobiele internetverkeer. Volgens deze prognose neemt het mobiele internetverkeer ruim twee derde van het totale internetverkeer in beslag. Het nieuwe zelflerende algoritme, RankBrain, is ook ingesteld op deze prognose en dat zal zich ook gaan uiten in de komende jaren. Het is derhalve voor elke zoekmachine optimalisatie-specialist van belang om de focus te leggen op de mobiele optimalisatie. Hierbij spelen het responsive webdesign, de gebruiksvriendelijkheid en de laadsnelheid een allesbepalende rol.

Social media optimalisatie

Door de opkomst van Facebook, Instagram en Twitter wordt de social media ook steeds belangrijker. De social media neemt eveneens een belangrijke rol in binnen de mediumwereld. Met behulp van social media kan je een eigen autoriteit creëren. Door innovatief en creatief om te gaan met social media kan je op een effectieve manier je naamsbekendheid vergroten. Leg hierbij niet de nadruk op één specifiek social media kanaal. De advertenties binnen de social media zijn, relatief gezien, voordelig. Maak hier gebruik van.

De social media optimalisatie moet in elke marketingstrategie een belangrijke rol innemen.

Contentmarketing; richtlijnen

Google kan al ongelooflijk veel informatie uit de content halen. Het weet verbanden te leggen tussen zoekwoorden, gerelateerde zoekwoorden en weet ook wat het hoofdonderwerp is. Door de opkomst van RankBrain gaat men ook steeds verder in het achterhalen van de achterliggende gedachte van de geschreven content. Door waardevolle content te hebben, kan je je hierin onderschrijden.

Let hierbij tevens op de afbeeldingen en video’s die je maakt. De verwachting is dat Google hier meer en meer de nadruk op gaat leggen. De contentoptimalisatie heeft dus niet alleen meer betrekking op de teksten, maar ook op de afbeeldingen en video’s. Men verwacht dat Google op korte termijn kan achterhalen wat er in een afbeelding staat en waar een video over gaat. Ook hierbij speelt onder andere RankBrain een grote rol.

Linkbuilding & zoekmachine optimalisatie

Linkbuilding blijft echter ook een erg belangrijk component in de toekomst van Google. Uiteindelijk is de essentie van Google: het aantrekken van bezoekers. Met linkbuilding kan je hier nog steeds veel invloed op uitoefenen. De linkbuilding gaat echter veel verder dan alleen je eigen website.
Ook social media kanalen en fora moeten benut worden door ondernemers. Google gaat daar ook steeds meer de focus op leggen.

De toekomst van zoekmachine optimalisatie

Het is erg lastig om exact te bepalen waar de toekomst van Google gaat liggen. De opkomst van RankBrain gaat een allesbepalende rol spelen. Hoe dit precies gaat uitwerken voor de zoekmachine optimalisatie, is voor niemand nog bekend. Er komt een spannende tijd aan voor de zoekmachine optimalisatie specialisten, maar wel een tijd vol met uitdagingen. Zodra je je richt op de hoofdcomponenten van zoekmachine optimalisatie (waardevolle content en linkbuilding) zal je de komende periode nog goed zitten. Hou wel nadrukkelijk de updates in de gaten van Google; er kan een hoop gaan veranderen!

@Beginonlineseo

- 11 days ago

Google Adwords dimensies waar jij vaker in zou moeten duiken https://t.co/WVDxl0krFW
h J R
The following two tabs change content below.
BeginOnline Internet Marketing, BeginOnline Internet Marketing is een ROI Driven Internet Marketing bureau dat is opgericht in 2009. Onze in-house ontwikkelde zoekmachineoptimalisatie technieken is de ideale voedingsbodem voor het opzetten en uitvoeren van effectieve online marketing campagnes. Dat realiseren wij al voor meer dan 300 klanten.

Laatste berichten van BeginOnline Internet Marketing (toon alles)