Creativiteit centraal bij uitdagende linkbuilding

 

Bijna niemand weet hoe het precies zit met het algoritme van Google. Wel is bekend dat backlinks een belangrijke rol spelen bij de positie van organische zoekresultaten. Linkbuilding is dus absoluut effectief. Wel veranderen de algoritmes en zoekresultaten regelmatig. Zo voerde Google in februari 2016 een wijziging door waarmee er plotseling 4 advertenties bovenaan de pagina kwamen te staan.

De uitdagende toekomst van linkbuilding

De zoekmachineoptimalisatie-wereld veranderd in rap tempo. Door het onvoorspelbare gedrag van Google is linkbuilding een interessante en uitdagende taak. Online PR speelt een rol, alsmede kwaliteit en creativiteit. De vraag is wat er in vooruitzicht ligt voor linkbuilding. Hoe zal het gaan in de toekomst? Het is een kwestie dat veel marketeers bezig houdt. Niet iedereen is even enthousiast over linkbuilding. Constant op websites moeten vragen om een link is niet bepaald het meest spannende werk. Toch is het een taak die erbij hoort. Zonder goede linkbuilding wordt zoekmachineoptimalisatie geen succes. Gelukkig maken de veranderingen het werk een stuk leuker.

Autoriteit, actualiteit en relevantie

Door de veranderingen van Google blijft het nodig om linkbuilding toe te passen. Het bedrijf heeft de afgelopen tijd het algoritme aangescherpt. Het gevolg is dat je als marketeer je minder moet richten op backlinks, en meer op het eindresultaat. Google wil je namelijk zien als een autoriteit. Zodoende dien je te werken met autoriteit, relevantie en actualiteit. Op deze drie elementen is het algoritme van Google namelijk voor een belangrijk deel gebaseerd. Er zijn een aantal manieren om je autoriteit te vergroten. Zo kun je het aantal backlinks vergroten, maar ook de keren dat je genoemd en geciteerd wordt. Daarnaast krijg je meer autoriteit wanneer je veel toegevoegde waarde aan het internet levert.

Het belang van content en reputatie

Je content en reputatie op het web speelt een grote rol wat betreft linkbuilding. Google maakt zelfs gebruik van de zogeheten ‘Search Quality Evaluator Guide’. Zogeheten ‘quality raters’ beoordelen daarbij handmatig pagina’s op basis van ‘E-A-T’, oftewel ‘expertise’, ‘authoritativeness’ en ‘trustworthiness’. Of je als een autoriteit wordt beschouwd hangt dan ook af van de reputatie die je hebt op internet. In een goede zoekmachineoptimalisatie-strategie staat kwaliteit en relevantie centraal. Uiteindelijk is dit een belangrijke taak van de marketeer, naast het bedenken van online campagnes, het vinden van links en het schrijven van content.

Autoriteit opbouwen

Het is dus hoog tijd om aan de slag te gaan met ‘authority building’. Het algoritme is voor een groot deel gebaseerd op kwaliteit van de content. Google hecht daar namelijk ontzettend veel waarde aan. Alles draait dus uiteindelijk om content. Google beoordeelt vooral de inhoud van een site. Dit wordt onder andere bevestigd door de laatste updates rondom algoritme. Maar ook factoren buiten de site spelen een rol bij de beoordeling van jouw website als autoriteit.

Updates van Google

Google voert regelmatig updates door die de toegevoegde waarde van websites scherp onderzoeken. Denk onder andere een mobielvriendelijke en Panda-updates. Deze kijken met name naar de kwaliteit van content op de site zelf. In het verleden gebruikte Google onder andere het zogeheten ‘Penguin-algoritme’. In 2012 noteerde het mogelijk onnatuurlijke linkpatronen, die bij ontdekking onmiddellijk werden afgestraft.

Het belang van backlinks

Overigens betekent het veranderde algoritme niet dat backlinks totaal niet meer belangrijk zijn. Sterker nog, buiten de site zijn ze nog steeds essentieel. Dit werd onder andere bevestigd door de marketing en softwaresite Moz. Elk jaar onderzoekt het zaken die verband houden met de hoogte van organische posities. Er blijkt een sterke correlatie te zijn met ‘link metrics’ en de pagina inhoud. Je mag dus wel concluderen dat links van hoge kwaliteit zeer belangrijk zijn.

Context en diversiteit

Bedenk wet dat het plaatsen van een paar links niet voldoende is om een succesvolle online marketing campagne op te zetten. Ook zaken buiten de link en de website zijn van belang. Denk aan het artikel waarin je de link hebt geplaatst, de hoeveelheid links, de diversiteit ervan en de context. Deze zaken mag je niet onderschatten. Sterker nog, de context van de link wordt steeds belangrijker.

Sociale signalen

Google kijkt dus meer naar links alleen. Zo houdt het zelfs je aanwezigheid op het internet scherp in de gaten. Het is dan ook handig om ‘socials’ in te zetten. Het onderzoek van Moz bevestigd zelfs dat er een verband is met sociale signalen. Als online marketeer moet je dus slim en creatief denken. Alleen dan verstevig je jouw positie als online autoriteit.

Links moet je verdienen

Linkbuilding is aan het veranderen. Het huidige linkbuilden zal meer in de buurt komen van PR. Simpelweg websites vragen om een link is allang niet meer voldoende. Tegenwoordig krijg je een link niet meer in de schoot geworpen. Je zult het echt moeten verdienen. Bovendien wordt de context van de link steeds belangrijker. Je dient een goed en relevant verhaal op de website te schrijven, dat zo bijzonder is dat anderen over je gaan schrijven. Het zijn de meest waardevolle links die je kunt krijgen.

 

Steek dus de handen uit de mouwen, en maak linkbuilding tot een geweldige uitdaging.

 

Doelgroep in kaart brengen

Linkbuilding is dus niet zo simpel als het lijkt. Als online marketeer zul je al je creativiteit uit de kast moeten halen. Hoe zorg je er bovendien voor dat er op je link geklikt wordt? Om dit te weten te komen is het belangrijk om jouw doelgroep in kaart te brengen. Waar zijn ze in geïnteresseerd? Speel hier op originele wijze op in, en geef er een actueel en leuk randje aan. Er zijn allerlei manieren waarop je dit kunt doen, zolang het maar ‘nieuws’ is. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een boek, het organiseren van een ludieke actie of het regelen van bekende Nederlanders. De mogelijkheden zijn eindeloos. Het enige wat je nodig hebt is een flinke dosis creativiteit.

Focus

Creativiteit is ontzettend leuk, maar vergeet niet om je te focussen. Schieten met hagel heeft weinig zin. Richt je boodschap of verhaal dan ook aan een specifieke doelgroep. Deze zullen je bericht sneller oppikken. De kans is zo groter dat Google je erkent als autoriteit.

Gebruik je netwerk

Nadat je een doelgroep hebt gekozen en een verhaal hebt bedacht is het tijd om te gaan delen. Het bereik is het grootste wanneer je een groot netwerk hebt. Maak hier volop gebruik van om je online content te verspreiden. Social media is de ideale manier om je verhaal te vertellen. Zorg ervoor dat diverse media en jouw volgers het verhaal oppikken en beginnen te verspreiden. Hopelijk breng je een sneeuwbaleffect teweeg. Een tip is om contact te zoeken met invloedrijke media. Zij hebben immers een groot bereik. Probeer samen te werken met een groep die veel volgers trekt. Hopelijk geeft het een beetje aandacht aan jouw site, waardoor er mogelijk backlinks op nieuwe sites ontstaan.

De uitdaging die zoekmachineoptimalisatie heet

Zoekmachineoptimalisatie is een grote uitdaging. Wanneer je geen behoefte hebt aan PR en het maken van online content kun je er beter niet aan beginnen. Je zult er namelijk veel moeite voor moeten doen. Google indexeert organische zoekresultaten aan de hand van een aantal zaken. Denk aan waardevolle artikelen met veel inhoud, afbeeldingen en video’s. Ook beoordelingen van reviewssites spelen een rol. Besef daarnaast dat je te maken hebt met veel concurrentie. Grote bedrijven als Wehkamp, Zalando en Bol.com staan wat betreft linkbuilding op eenzame hoogte.Een succesvolle online marketing strategie op kwaliteitscontent en advertenties. Of je moet alternatieve kanalen gebruiken in plaats van Google, zoals Pinterest, Slideshare of Marktplaats. 

 

The following two tabs change content below.
BeginOnline Internet Marketing, BeginOnline Internet Marketing is een ROI Driven Internet Marketing bureau dat is opgericht in 2009. Onze in-house ontwikkelde zoekmachineoptimalisatie technieken is de ideale voedingsbodem voor het opzetten en uitvoeren van effectieve online marketing campagnes. Dat realiseren wij al voor meer dan 300 klanten.