Contentmarketing tips
Google is erg actief de laatste tijd. De een na de andere update wordt uitgebracht en de kunstmatige intelligentie gaat een grotere rol spelen. Voor zoekmachine optimalisatie specialisten kan het daardoor wat onoverzichtelijk worden.
Word de allerbeste pagina over één onderwerp
Zorg voor een informatieve en complete pagina over het onderwerp. Uit onderzoek is gebleken dat pagina’s met meer dan 2.000 woorden een positieve invloed hebben voor je ranking. Tevens zullen andere websites sneller naar jou linken als je waardevolle content op je website hebt. Met een informatie en complete pagina geef je hét antwoord waar de bezoeker naar op zoek is. Dat vindt Google fijn en heeft een positieve invloed op jouw ranking binnen de zoekmachine.
Check de autoriteit van je domein
Google heeft al geruime tijd de PageRank publicatie niet meer bijgewerkt. Google heeft zelfs besloten om dit helemaal weg te halen; de autoriteit van je domein blijft echter een belangrijk punt. De hoogte van de autoriteit van je domein is bepalend voor de positie binnen Google. Hou dus hier ook de focus op.
De zero positie
Veel mensen zijn in de veronderstelling dat de nummer 1 positie de beste positie is. Dat klopt echter niet; de zero positie bestaat ook nog. De zero positie heeft betrekking op de content die Google zelf boven de zoekresultaat neerzet. Deze content wordt gehaald vanaf de beste website. Zorg dat dit jouw website is.
Google Snippets
In navolging van de voorgaande tips zijn de Google Snippets eigenlijk vergelijkbaar. De Google Snippets kan een verrijking voor jouw website zijn. Je kan hiervoor de Google Structured Data Tester gebruiken om te kijken hoe Google jouw website interpreteert. Hier kan je vervolgens weer op inspelen.
Twitter
Google hecht steeds meer waarde aan Twitter. 6,5 Procent van de top 10 rankings binnen Google is een (actuele) tweet overgenomen vanuit Twitter. Hou hierbij dus rekening indien je een tweet op gaat stellen.
Gebruik één hoofddomein
Maak gebruik van één hoofddomein in plaats van meerdere sub domeinen. Het is veel effectiever om gebruik te maken van een sub-folder op je website in plaats van een volledig sub domein. Dit advies wordt eveneens benoemd door Rand Fishkin en Andy Crestodina; twee belangrijke mensen binnen de content wereld.
Analyseer bestaande content
Je website is nooit af; continue kan je website verbeterd worden. Dit geldt ook voor de content die op de website staat. Zorg ervoor dat je content actueel, kloppend en waardevol is. Als je zoekwoorden hebt die op een positie tussen de 11 en 30 scoren, moet je je focus hierop leggen. Deze zoekwoorden kunnen vaak, met enige inspanning, de top 10 in worden gedrongen.
Herzie je zoekwoordenonderzoek
Het zoekwoordenonderzoek moet je ook blijven herzien. Zoekwoorden die een halfjaar geleden nog niet actueel waren, kunnen dat nu wel zijn. Je kan hiervoor tools van KeywordTool en SEMRush gebruiken; hiermee kan je het potentieel van interessante zoekwoordencombinaties blootleggen.
Maak gebruik van gerelateerde zoekwoorden
Google vindt duplicate content niet leuk. Evenals dat Google geen fan is van zoekwoord-spam. Om te voorkomen dat je een bepaald zoekwoord te vaak gebruikt, kan je semantische woordcombinaties gebruiken. Semantisch betekent in de volksmond “de studie van woorden”. Betrek dus zoekwoorden die betrekking hebben op jouw zoekwoord erbij.