Het bedenken van de juiste contentstrategie kost bloed, zweet en tranen

Contentstrategie - Effectieve contentmarketing?‎

Een goede contentstrategie is essentieel voor een bedrijf. Daarmee zet je namelijk het bedrijfsmerk sterk in de markt. Door het creëren van een mooie website en het schrijven van sterke content bereik je namelijk meer potentiële klanten. Waarschijnlijk heb je een bepaalde doelgroep die je met jouw bedrijf graag wilt aanspreken. Deze kun je met een goede contentstrategie bereiken.

Contentstrategie: Vertel het bedrijfsverhaal

Door een juiste contentstrategie breidt je klantenbestand hopelijk sterk uit. Veel personen voelen echter de druk van presteren en budgetten en beschouwen een contentstrategie als ‘eng’. Ineens ontwikkel je een soort weerstand tegen het implementeren van een goede contentstrategie. Besef dat je niet de enige bent die ergens tegenaan loopt. Verschillende factoren spelen een rol bij het ontstaan van deze angst en weerstand. Ten eerste is het altijd lastig om te bepalen wie je bent. Een contentstrategie werkt alleen als je naar de buitenwereld toe een goed verhaal kunt vertellen over de bedrijfsidentiteit. Iedere werknemer zou dit verhaal paraat moeten hebben, en het breed moeten uitdragen. Zorg er dan ook voor dat je als ondernemer of bedrijf de missie en visie duidelijk voor ogen hebt.

Contentstrategie: Wees gefocust

Een goede online marketeer houdt zich met meer zaken bezig dan de website alleen. Hij of zij zal duidelijke vragen aan het bedrijf moeten stellen om de missie en visie helder te krijgen. Dit kost en tijd moeite, maar is het hopelijk waard. Naast het opstellen van een visie dien je als bedrijf ook een duidelijke doelgroep uit te kiezen als bedrijf. Je kunt nu eenmaal geen content maken waar iedereen blij mee is. Richt je in plaats daarvan op de klanten die je graag wilt hebben. Deze worden in de marketingwereld ook wel ‘persona’s’ genoemd. Het specifiek richten op 1 of 2 doelgroepen geeft een bedrijf meer focus. Bovendien ligt de marketinginspanning een stuk lager.

Contentstrategie: Richt je op een paar persona’s

Een online marketeer werkt volgens de wensen van de klant. Zo is het soms verstandig om twee of drie persona’s te hebben als potentiële klant. Een klant die zeker is van zijn zaak wenst soms slechts een doelgroep. Hoewel dit zoals eerder gesteld een aantal voordelen met zich meebrengt, is het nadeel dat er andere groepen worden weggejaagd. Uiteindelijk is het aan de online marketeer om bepaalde groepen weg te strepen. Hij of zij schrapt bijvoorbeeld bepaalde teksten die van de website moeten verdwijnen. Deze zijn vanwege een bepaalde persona niet meer relevant. Als bedrijf kan het even slikken zijn om de content van de site te zien verdwijnen. Maar het dient uiteindelijk een hoger doel.

Contentstrategie: Bloggen als contentstrategie

Wanneer je als bedrijf een online marketeer in de hand neemt, zal hij of zij wellicht ook blogs gaan schrijven. De juiste content is immers van groot belang voor het succes van een bedrijf. Het kan echter lastig zijn om als bedrijf het bloggen uit handen te moeten geven. Soms is dit jarenlang door een medewerker uitgevoerd. Plotseling neemt de online marketeer het over voor een geheel nieuwe contentstrategie. Tijdens het schrijven dienen er bijvoorbeeld bepaalde zoekwoorden gebruikt te worden. Een creatieve blog over persoonlijke ervaringen is daarentegen niet relevant, vooral niet wanneer geen touw aan vast te knopen is.

Contentstrategie: Meten is weten

Het bekende gezegde meten is weten klopt altijd. Een goed meetplan maakt namelijk deel uit van een succesvolle contentstrategie. Daarbij ontdekt de online marketeer dat bepaalde blogs toch niet zo goed scoren als dat je zou denken. Of dat een deel van de bezoekers op je site concurrenten zijn. Deze vervelende ontdekkingen zijn niet altijd leuk voor een bedrijf en degene die de verantwoordelijkheid had over de content. Voor de juiste contentstrategie zijn personen met kennis nodig. Dit betekent dat je als bedrijf veel moet investeren. Daar staat tegenover dat er nooit een garantie is op succes. Het is vooral een kwestie van flexibiliteit, experimenteren en geloof in jezelf.

Contentstrategie: Deadlines

Het halen van deadlines is van groot belang voor het succes van een bedrijf. Een content medewerker dient voordat hij of zij aan de slag gaat te overleggen met experts binnen de organisatie. Daarbij dienen er tips en adviezen te worden gegeven. Ook feedback is nodig om tot een goede strategie te komen. Een wekelijkse deadline zorgt soms voor veel stress en weerstand.

Contentstrategie: Kritische geluiden in het redactieproces

Goede content heeft redactie nodig. Dit neemt aardig wat tijd in beslag. Zo dient een tekst na het schrijven geredigeerd, gecorrigeerd en vormgegeven te worden. Ook het toevoegen van beeldmateriaal is belangrijk. Vervolgens testen experts de contentstrategie, en dient de tekst tenslotte goedgekeurd en ingepland te worden. Het zijn aardig wat stappen om te ondernemen. Ook vereist het een kritische houding naar elkaar. Hoewel medewerkers het zich niet persoonlijk moeten aantrekken, veroorzaakt dit binnen een jonge organisatie vaak onzekerheid en ergernis.

 

Contentstrategie: Kern van de zaak

Bovenstaande factoren kunnen weerstand oproepen wanneer je een contentstrategie binnen een bedrijf wilt implementeren. Ook als werknemer binnen een bedrijf loop je hier soms tegenaan. Zoals eerder gesteld is het essentieel om als bedrijf je visie en missie duidelijk op papier te hebben. Als je de kern van de zaak niet helder hebt kun je net zo goed niet aan contentmarketing beginnen. Ga daarnaast als werknemer regelmatig een gesprek aan met de baas. Dit zorgt er namelijk voor dat je meer draagvlak krijgt voor de contentstrategie, en dat je niet tegen een muur van weerstand aanloopt.

Contentstrategie: Wees creatief

Een goede contentstrategie hoeft absoluut niet ten koste te gaan van creativiteit. In tegendeel zelfs. Bij het bloggen is het juist zeer goed wanneer je alle creativiteit uit de kast haalt. Laat de creatievelingen binnen een bedrijf bijvoorbeeld passende content maken. Misschien levert het nog fantastische ideeën op. Bepaalde zinsgedeeltes die in eerste instantie wellicht niet passen kun je altijd later toevoegen.

Contentstrategie: Leer van mislukkingen

Vergeet nooit dat mislukkingen niet bestaan als je ervan leert. Niet alle strategieën werken nu eenmaal goed. Zo kan het gebeuren dat niemand je video, blogpost of infographic op social media wil lezen. Dit is even balen, maar ook een goede les. Het is belangrijk om uit te zoeken wat er precies is misgegaan. Hiervoor kun je Google Analytics gebruiken. Zorg ervoor dat je diverse artikelen of blogs aan de hand van cijfers objectief met elkaar vergelijkt. Vervolgens zou je bijvoorbeeld maandelijks een ranglijst kunnen maken van content dat het beste presteert, en content wat totaal niet aansluit. Zo heb je op een gegeven moment een duidelijk beeld wat werkt.

Contentstrategie: Gebruik data om je persona’s in beeld te krijgen

Voor een succesvolle strategie is het nodig om je te focussen op een bepaalde groep. Voor sommige bedrijven is het slikken dat ze andere groepen links moeten laten liggen. Dit kost ze in eerste instantie misschien veel omzet. Het is dan ook geen simpele keuze om slechts 1 of 2 persona’s te kiezen. Uiteindelijk helpen cijfers je om de knoop door te hakken. Baseer de persona’s namelijk op harde cijfers, zoals de CRM en marktonderzoek. Vergeet daarnaast niet om aannames altijd met cijfers te verifiëren. Daarmee ben je zeker van je zaak.

Contentstrategie: Experts inhuren

Het opzetten en organiseren van een goede marketingstrategie kost bloed, zweet en tranen. Uiteindelijk zullen een aantal medewerkers behoorlijk veel uren moeten maken. Om zeker te zijn van de juiste expertise kun je het beste de juiste mensen inhuren. Daarnaast is geduld een schone zaak. Met redactieproces en de creativiteit is noodzakelijk ben je op de goede weg. Ook een efficiënt werken en een hoop enthousiasme draagt daaraan bij.

Contentstrategie: De eerste stap naar succes

Wellicht is de beste tip dat je vooral niet ontmoedigd moet raken als het een keer niet lukt. Een goede contentstrategie heeft simpelweg tijd nodig, en dit brengt waarschijnlijk veel frustratie met zich mee. Maar als het eenmaal lukt raken mensen steeds enthousiaster. Het feit dat je als bedrijf al een content marketeer inschakelt is een goed teken.

 

Dit is de eerste stap naar een nieuw en hopelijk succesvol begin.

 

 

The following two tabs change content below.
BeginOnline Internet Marketing, BeginOnline Internet Marketing is een ROI Driven Internet Marketing bureau dat is opgericht in 2009. Onze in-house ontwikkelde zoekmachineoptimalisatie technieken is de ideale voedingsbodem voor het opzetten en uitvoeren van effectieve online marketing campagnes. Dat realiseren wij al voor meer dan 300 klanten.

Laatste berichten van BeginOnline Internet Marketing (toon alles)