Helft van de totale netto mediabestedingen bestaat uit tekstadvertenties

Digitalisering heeft onze maatschappij de afgelopen decennia sterk veranderd. Ook de mediawereld ziet er totaal anders uit dan pakweg 20 jaar geleden. Zo zijn mediaplatformen als televisie, radio en de krant steeds meer aan het convergeren. Ook de wijze van communiceren is veranderd. Zo blijkt uit onderzoek dat maar liefst 2.5 miljard euro van de mediabestedingen naar tekstadvertenties gaat. Dit betreft de helft van de totale netto aan mediabestedingen in 2015.

Mediabestedingen

Nielsen doet twee keer per jaar onderzoek naar de uitgaven van Nederlandse uitgevers en media-exploitanten. Dit betreft met name de advertentie-inkomsten van een jaar. Uiteindelijk rolt er een netto cijfer per mediumtype uit. Dit geeft uiteindelijk een compleet beeld van de netto mediabestedingen per type en de uitgaven in de mediawereld.

Categorieën en contenttypes

De mediabestedingen in Nederland kunnen worden onderverdeeld in mediatypen en contenttypes. Bij de eerstgenoemde categorie horen televisie, radio en kranten. Tekstadvertenties vallen onder de noemer contenttypes. Nielsen Media Research heeft in de netto mediabestedingen vervolgens onderverdeeld in drie typen: video, audio en tekst. De onderverdeling is gebaseerd op Media: Tijd en een gezamenlijk onderzoek van Stichting KijkOnderzoek, Nationaal Onderzoek Multimedia, Nationaal Luisteronderzoek, Buitenreclameonderzoek en Sociaal Cultureel Planbureau. Gezamenlijk keken zij naar de hoeveelheid tijd die er aan bepaalde media wordt besteed. De onderverdeling is uiteindelijk als volgt:

  • Tekst: Online display advertenties, online classifieds/directories/listings, dagbladen, publiekstijdschriften, vaktijdschriften, huis-aan-huisbladen en folders
  • Video
  • Televisie, online video en bioscoop
  • Audio
  • Radio
  • Overig
  • Out of home en sponsoring

Aandeel tekstadvertenties in de mediawereld

Het blijkt dat tekstadvertenties een behoorlijk aandeel hebben in de mediawereld. In totaal werd er in 2015 ruim 2.5 miljard euro aan besteed. Bovendien is het bedrag ten opzichte van 2014 gegroeid met 0,1 procent. Ter vergelijking: het nettobedrag voor mediabestedingen aan video advertenties bedroeg 1 miljard. Dit hoge bedrag is goed voor een aandeel van 23 procent van het totaal aantal netto mediabestedingen. Alle cijfers zijn overigens na te lezen in het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2015 van Nielsen Media Research.

 

 

Aandeel tekstadvertenties in de mediawereld

Het blijkt dat tekstadvertenties een behoorlijk aandeel hebben in de mediawereld. In totaal werd er in 2015 ruim 2.5 miljard euro aan besteed. Bovendien is het bedrag ten opzichte van 2014 gegroeid met 0,1 procent. Ter vergelijking: het nettobedrag voor mediabestedingen aan video advertenties bedroeg 1 miljard. Dit hoge bedrag is goed voor een aandeel van 23 procent van het totaal aantal netto mediabestedingen. Alle cijfers zijn overigens na te lezen in het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2015 van Nielsen Media Research.

Andere mediabestedingen

Voor mediabureaus en adverteerders is het cruciaal om mee te gaan met de tijd. Zodoende zijn ze veel meer aandacht gaan besteden aan online. Zoals gesteld doen met name het content type ‘tekst’ en ‘video’ het bijzonder goed. Deze platformen worden op de voet gevolgd door ‘audio’ met 225 miljoen, wat neerkomt op een aandeel van 5 procent. Daarmee is het aandeel van audio ten opzichte van 2014 gedaald met 3,4 procent. De rest van het budget betrof de categorie overig met 840 miljoen euro. Ook in dit geval was een afname van de inkomsten zichtbaar, namelijk 1.6 procent. Desondanks is de categorie ‘overig’ goed voor 18 procent van het netto bedrag aan mediabestedingen.

Aandelen per contenttype stabiel

Het onderzoek van Nielsen bracht een aantal interessante zaken aan het licht. Zo blijkt het aandeel van verschillende contenttypes de afgelopen jaren redelijk stabiel. Dit is bijzonder omdat de overgang van print naar online veel verandering teweeg heeft gebracht. Deze ontwikkeling wordt opgeheven in de categorie tekst omdat tekst- en leesgerichte advertenties samen zijn gebracht.

Het staat daarmee in contrast met andere contenttypes, waar wel grote veranderingen in te zien zijn. Zo is het aantal mediabestedingen in search- en online display advertenties de afgelopen jaren sterk gestegen. Deze ontwikkeling heeft het dalen van het aantal bestedingen aan print in belangrijke mate opgevangen. Daarnaast is het aandeel van online video double digit de afgelopen tijd toegenomen, maar blijft dit nog steeds onder de 10 procent.

 

Something went wrong with the twitter. Please check your credentials and twitter username in the twitter settings.

The following two tabs change content below.
BeginOnline Internet Marketing, BeginOnline Internet Marketing is een ROI Driven Internet Marketing bureau dat is opgericht in 2009. Onze in-house ontwikkelde zoekmachineoptimalisatie technieken is de ideale voedingsbodem voor het opzetten en uitvoeren van effectieve online marketing campagnes. Dat realiseren wij al voor meer dan 300 klanten.