KLM presenteert zich met een ijzersterke contentstrategie

Een kijkje in de cockpit van KLM - Contentstrategie en Contentmarketing KLM

 

KLM is een ijzersterk merk dat met haar tijd meegaat. Zo is het een van de bedrijven die volop actief is op social media. Door haar innovativiteit is KLM zelfs bekroond met de SpinAwards. Het bedrijf viel in de prijzen dankzij de 8-delige serie ‘KLM Cockpit Tales’, over het mysterie achter de deuren van de cockpit.

Contentmarketing en contentstrategie: Luisteren naar het publiek

Het topmanagement van KLM gelooft in het belang van een goede social media strategie. Zodoende is het bedrijf al enige tijd zeer actief op social media kanalen. Ook is er volop mogelijkheid om te experimenteren. Juist door verschillende dingen uit te proberen en te meten weet je namelijk wat aanslaat. Fouten maken is daarbij niet erg. De sleutel tot het succes van succesvolle content is bij elk bedrijf in feite hetzelfde: goed luisteren naar je publiek.

Contentmarketing en contentstrategie: Het mysterie van de cockpit

KLM begrijpt dat contact met de klant zeer belangrijk is. Zodoende beantwoordt het bedrijf graag vragen op social media. Zo zijn veel mensen nieuwsgierig naar het werk in de cockpit. Sinds 11 september 2001 is de cockpit verboden terrein voor passagiers, waardoor het iets mysterieus gekregen heeft. KLM heeft gemerkt dat de behoefte aan een kijkje achter de schermen erg groot is. Zodoende proberen medewerkers door middel van video’s, blogs en posts duidelijkheid te verschaffen. De serie ‘KLM Cockpit Tales’ is daar een onderdeel van.

Contentmarketing en contentstrategie: KLM Cockpit Tales

‘KLM Cockpit Tales’ bestaat uit 8 afleveringen over het wel en wee in de cockpit. In de videoreeks zien we onder andere hoe een piloot een Boeing 747 naar de landingsbaan van het tropische eiland St. Maarten vliegt. Door de ingewikkelde landingsbaan is het een behoorlijke uitdaging. Ook het vliegen met slecht weer komt in een van de video’s aan de orde. Zo wordt onder andere bekeken welke instrumenten piloten gebruiken wanneer ze moeten landen in het donker. Het proces is zo in beeld gebracht dat het lijkt alsof je zelf in de cockpit zit. Een enthousiaste crew heeft er met een paar mooie verhalen voor gezorgd dat de reiziger eindelijk weet wat er zich achter de cockpitdeur afspeelt.

Contentmarketing en contentstrategie: Genieten voor een breed publiek

De video’s van KLM zijn voor een zeer breed publiek bedoeld. Iedereen mag er dan ook van meegenieten. Vliegen roept vaak verwondering op. Hoe is het immers mogelijk dat we op zeer grote hoogte in een paar uur veilig naar de andere kant van de wereld vliegen? Omdat de passagiers niet precies weten hoe het gebeurt, heeft vliegen een mysterieus tintje. Het ontrafelen van het ‘vliegmysterie’ is daardoor voor iedereen interessant. Of je nu een vliegfanaat bent, of een keer per jaar in het vliegtuig stapt.

Contentmarketing en contentstrategie: KLM op social media

KLM verspreidt haar video’s via populaire social media kanalen als Facebook, Twitter en YouTube. Daarmee kunnen binnen korte tijd namelijk veel mensen worden bereikt. De cijfers spreken inmiddels voor zich. De eerste serie ‘Cockpit Tales’ bereikte maar liefst 40 miljoen geïnteresseerden. KLM verwacht bovendien dat de cijfers nog zullen oplopen. Interessant genoeg heeft het bedrijf vrij weinig mediabudget gebruikt, namelijk 30.000 euro. Door het grote bereik van de content op social media verwacht KLM dat de content zich vanzelf verspreidt.

 

 

Contentmarketing en contentstrategie: Lange of korte video’s

KLM liep ook tegen een aantal verrassingen aan. Zo blijkt het niet altijd een probleem te zijn wanneer een video erg lang duurt. Zelfs een video van 9 minuten werd duizenden keren bekeken op Facebook en Twitter. In eerste instantie dachten de social media experts dat kortere video’s beter werkten. Dit bleek door de sterke content echter niet zo te zijn. Wel is er per video gekeken naar het soort social media kanaal waar het op terecht kwam. Wel is bewust alleen gekozen voor social media kanalen. KLM denkt namelijk dat op deze plekken de meeste klanten te bereiken zijn.

Contentmarketing en contentstrategie: Content van hoge kwaliteit

Voor KLM is het van groot belang dat de content van hoge kwaliteit is. Het dient namelijk de essentie van het bedrijf goed weer te geven. Het functioneren van KLM en de magie van het vliegen moet in de video’s duidelijk naar voren komen. Daarmee worden hopelijk een groot aantal vragen van het publiek beantwoordt. Daarnaast wil KLM mensen bereiken die het merk niet kennen. Verkopen maakt dan ook deel uit van de contentstrategie, maar is niet het allerbelangrijkste.

 

Het is de combinatie van goede content, service en branding dat het bedrijf sterk in de markt zet.

Contentmarketing en contentstrategie: Uniek en herkenbaar

KLM wil zich in haar contentstrategie graag onderscheiden van concurrenten. De video’s moeten dan ook bij het merk passen, en uniek zijn. Op social media heeft het bedrijf te maken met zowel concurrentie van andere vliegtuigmaatschappijen als bekende merken als Nike en Coolblue. Zodoende wil KLM altijd herkenbaar blijven. Dit betekent niet alleen een foto van een mooie bestemming, maar ook een mooie video of blog met de herkenbare blauwe kleur van de KLM. Sterker nog, social media posts en video’s met het herkenbare logo van de KLM zijn bijzonder populair.

Contentmarketing en contentstrategie: Innovatie gaat verder

De innovatie en social media afdeling van KLM blijft absoluut niet stil zitten. Zo kun je als passagier in 2017 zelfs gebruik maken van Wi-Fi. Binnenkort is het zelfs mogelijk om op de site van KLM een Airbnb accommodatie te boeken. Het bedrijf wil de klant dan ook optimale dienstverlening bieden. Samen met een moderne contentstrategie wil de vliegtuigmaatschappij doorlopend zichtbaar zijn.

Contentmarketing en contentstrategie: Wensen van de klant

Uiteindelijk draait vrijwel alles om de wensen van de klant. Het oplossen van problemen gaat dan ook voor het organiseren van klanten. KLM wil aanwezig zijn op de plekken waar ook de klanten zich bevinden. Zo kan het meteen de gewenste hulp bieden. Het gevolg is dat anno 2016 de website, de KLM-app en de social media de drie steunpilaren zijn waar de KLM op bouwt.

 

The following two tabs change content below.
BeginOnline Internet Marketing, BeginOnline Internet Marketing is een ROI Driven Internet Marketing bureau dat is opgericht in 2009. Onze in-house ontwikkelde zoekmachineoptimalisatie technieken is de ideale voedingsbodem voor het opzetten en uitvoeren van effectieve online marketing campagnes. Dat realiseren wij al voor meer dan 300 klanten.

Laatste berichten van BeginOnline Internet Marketing (toon alles)