Gevolgen van de Google AdWords update vallen mee

Online marketeers reageerden eerder dit jaar met hoop en vrees op de nieuwe Google AdWords update. Ze verwachtten dat de wijzigingen de prestaties van lopende campagnes sterk zouden beïnvloedden. Ook vreesde men een stijging in de kosten per klik, ook wel de CPC’s genoemd. Hetzelfde werd verwacht van de doorklikratio (CTR). In de praktijk blijkt het effect van de Google AdWords veranderingen mee te vallen.

Google AdWords update: Gevolgen van de nieuwe Google update

De nieuwe update van Google AdWords zorgde voor van reacties, artikelen en blogs. Het miljoenenbedrijf besloot om geen advertenties meer te vertonen aan de rechterkant van de zoekpagina. Ook werd er een vierde advertentie boven de organische resultaten geplaatst. Niet elke adverteerder reageerde met blijdschap op deze veranderingen. Gevreesd werd dat het CTR sterk zou dalen voor laaggeplaatste advertenties. Ook veranderd de update het een en ander aan de organische resultaten. Door de vierde advertentie worden deze immers naar beneden gedrukt. Specifieke cijfers over deze verandering zijn op dit moment echter nog niet beschikbaar.

Google AdWords update: Google AdWords wijzigingen

Google heeft het tonen van advertenties sinds februari 2016 gewijzigd. In plaats van drie advertenties boven de organische zoekresultaten staan er tegenwoordig vier. Onderaan de zoekresultaten vind je nu twee of drie advertenties. Daarnaast zie je geen advertenties meer in de rechterkolom. Voorheen werden deze vertoond samen met de Google Shopping resultaten. Deze veranderingen hebben het totaal aantal advertenties op Google teruggebracht van 11 naar 7. Welke gevolgen heeft dit voor het CPC?

Google AdWords update: Onderzoek over 13 accounts

Om de bovenstaande vraag te beantwoorden zijn dertien accounts van webshops aan een analyse onderworpen. Deze gegevens zijn gebruikt voor dit artikel, maar zijn niet representatief voor de gehele e-commerce. Wel is het een eerste indicatie van de veranderingen die waarneembaar zijn sinds februari.

Google AdWords update: Stijging CPC’s: valt het mee of niet?

Adverteerders vreesden in eerste instantie dat de CPC door de advertentie wijzigingen sterk zou stijgen. In de praktijk blijkt dit echter ontzettend mee te vallen. Er is in elk geval geen reden om geschokt te zijn. Gemiddeld is het CPC gestegen met 3,91 procent. Per klant ligt de stijging bovendien vrij laag. Een van de redenen voor de stijging is de toegenomen concurrentie onder adverteerders. Elke adverteerder wil immers graag bovenaan de zoekresultaten komen te staan. Omdat het aantal advertenties is verminderd, hebben deze een hogere waarde. Adverteerders bieden hogere bedragen om het felbegeerde plekje bovenaan te krijgen.

Google AdWords update: Hogere CTR en gemiddelde posities

Topposities hebben een hogere CTR gekregen, maar het cijfer is niet ontzettend hoog te noemen. Gemiddeld is het bij de onderzochte accounts met 1,1 procent toegenomen. Een kleine verandering is daarnaast de toename van de gemiddelde posities van advertenties. Het gaat hier om een positie van 0.38. Erg verrassend is dit niet, omdat een hogere CTR ook een stijging van de gemiddelde positie betekent. Een hoger CTR staat namelijk gelijk met een hogere kwaliteitsscore van advertenties, wat Google beter waardeert.

 

Google AdWords update: Gevolgen voor organische zoekresultaten

De update van Google heeft dus een aantal gevolgen. Zo zijn het CTR en de gemiddelde posities licht gestegen. De extra advertenties hebben echter geen invloed op de organische resultaten (zoekmachineoptimalisatie). Dit zou je wel denken, aangezien de zoekresultaten naar beneden worden gedrukt. Gegevens laten echter een ander resultaat zien. Er is namelijk weinig veranderd aan de organische zoekresultaten. Over dertien accounts is er een gemiddelde stijging van 0.39 procent gebleken. Een daling van de organische bezoekers, zoals werd verwacht, is dus niet gebeurt.

Google AdWords update: Positief effect voor Google Shopping Campagnes

Sommige advertenties profiteren sterk van de wijzigingen, waaronder Google Shopping. Deze heeft meer ruimte nu er geen betaalde zoekresultaten meer in de rechterkolom worden vertoond. Al eerder verwachtten adverteerders dat dit positieve gevolgen zou hebben voor Google Shopping. In dit opzicht hebben ze absoluut gelijk gekregen. Het CTR van de Google Shopping campagnes is namelijk gestegen met 3,84 procent.

Google AdWords update: Het valt allemaal best mee

De update van Google wat betreft Google AdWords valt dus relatief mee. De CTR is licht toegenomen, terwijl de stijging in het CPC’s te overzien is. Bij de organische zoekresultaten zijn zelfs amper veranderingen te zien. Bovendien is het CTR van de Google Shopping Campagnes zelfs gestegen. Deze meting toont aan dat de negatieve voorspellingen niet waar blijken te zijn. Hoe de Google Update verder uitpakt zal nog moeten blijken.

 

The following two tabs change content below.
BeginOnline Internet Marketing, BeginOnline Internet Marketing is een ROI Driven Internet Marketing bureau dat is opgericht in 2009. Onze in-house ontwikkelde zoekmachineoptimalisatie technieken is de ideale voedingsbodem voor het opzetten en uitvoeren van effectieve online marketing campagnes. Dat realiseren wij al voor meer dan 300 klanten.

Laatste berichten van BeginOnline Internet Marketing (toon alles)