Online marketeers reageerden eerder dit jaar met hoop en vrees op de nieuwe Google AdWords update. Ze verwachtten dat de wijzigingen de prestaties van lopende campagnes sterk zouden beïnvloedden. Ook vreesde men een stijging in de kosten per klik, ook wel de CPC’s genoemd. Hetzelfde werd verwacht van de doorklikratio (CTR). In de praktijk blijkt het effect van de Google AdWords veranderingen mee te vallen.
Google AdWords update: Gevolgen van de nieuwe Google update
De nieuwe update van Google AdWords zorgde voor van reacties, artikelen en blogs. Het miljoenenbedrijf besloot om geen advertenties meer te vertonen aan de rechterkant van de zoekpagina. Ook werd er een vierde advertentie boven de organische resultaten geplaatst. Niet elke adverteerder reageerde met blijdschap op deze veranderingen. Gevreesd werd dat het CTR sterk zou dalen voor laaggeplaatste advertenties. Ook veranderd de update het een en ander aan de organische resultaten. Door de vierde advertentie worden deze immers naar beneden gedrukt. Specifieke cijfers over deze verandering zijn op dit moment echter nog niet beschikbaar.
Google AdWords update: Google AdWords wijzigingen
Google heeft het tonen van advertenties sinds februari 2016 gewijzigd. In plaats van drie advertenties boven de organische zoekresultaten staan er tegenwoordig vier. Onderaan de zoekresultaten vind je nu twee of drie advertenties. Daarnaast zie je geen advertenties meer in de rechterkolom. Voorheen werden deze vertoond samen met de Google Shopping resultaten. Deze veranderingen hebben het totaal aantal advertenties op Google teruggebracht van 11 naar 7. Welke gevolgen heeft dit voor het CPC?
Google AdWords update: Onderzoek over 13 accounts
Om de bovenstaande vraag te beantwoorden zijn dertien accounts van webshops aan een analyse onderworpen. Deze gegevens zijn gebruikt voor dit artikel, maar zijn niet representatief voor de gehele e-commerce. Wel is het een eerste indicatie van de veranderingen die waarneembaar zijn sinds februari.
Google AdWords update: Stijging CPC’s: valt het mee of niet?
Adverteerders vreesden in eerste instantie dat de CPC door de advertentie wijzigingen sterk zou stijgen. In de praktijk blijkt dit echter ontzettend mee te vallen. Er is in elk geval geen reden om geschokt te zijn. Gemiddeld is het CPC gestegen met 3,91 procent. Per klant ligt de stijging bovendien vrij laag. Een van de redenen voor de stijging is de toegenomen concurrentie onder adverteerders. Elke adverteerder wil immers graag bovenaan de zoekresultaten komen te staan. Omdat het aantal advertenties is verminderd, hebben deze een hogere waarde. Adverteerders bieden hogere bedragen om het felbegeerde plekje bovenaan te krijgen.
Google AdWords update: Hogere CTR en gemiddelde posities
Topposities hebben een hogere CTR gekregen, maar het cijfer is niet ontzettend hoog te noemen. Gemiddeld is het bij de onderzochte accounts met 1,1 procent toegenomen. Een kleine verandering is daarnaast de toename van de gemiddelde posities van advertenties. Het gaat hier om een positie van 0.38. Erg verrassend is dit niet, omdat een hogere CTR ook een stijging van de gemiddelde positie betekent. Een hoger CTR staat namelijk gelijk met een hogere kwaliteitsscore van advertenties, wat Google beter waardeert.