Gebruik een teller om de urgentie van Google AdWords advertenties te verhogen

Met het juiste gebruik van Google AdWords gaat je rendement pijlsnel omhoog. Besef dat Google AdWords veel meer inhoudt dan advertentieteksten bij bepaalde zoekresultaten. Zo is het mogelijk om meer inkomsten te behalen wanneer je een teller gebruikt voor advertenties. Denk bijvoorbeeld aan een uitverkoop of inschrijftermijn die binnenkort eindigt. Onderzoek heeft uitgewezen dat je deze manier van adverteren de resultaten zeer sterk verbetert.

Google AdWords en countdownteller

Google AdWords werd voor het eerst geïntroduceerd in 2004. Het veroverde meteen de harten van marketingspecialisten. Dankzij dit programma konden ze eindelijk gericht adverteren met relevante informatie. Mensen die op Google zochten naar bepaalde informatie kwamen bij jouw product of dienst terecht. In de afgelopen jaren heeft Google AdWords de advertentiemarkt verovert. Tegenwoordig is het een van de grootste online traffic- en saleskanalen wereldwijd. Bovendien worden de mogelijkheden elk jaar nog uitgebreid. Neem bijvoorbeeld de zogeheten ‘countdownteller’, maar adverteerders hun conversies en advertentie inkomsten de lucht in hebben zien schieten.

Aanbod dat aftelt

De countdownteller bestaat al enige tijd. Met deze optie kun je onder andere aangeven hoe lang een advertentie nog loopt. Het is een vrij eenvoudige methode die nog te weinig wordt gebruikt. Er zijn weinig advertenties die er gebruik van maken, terwijl het al 1.5 jaar op de markt is. Toch zijn er genoeg redenen om het uit te proberen en te gebruiken. Zo weet je precies hoe lang een aanbod nog geldt. In de advertentietekst staat een resterend aantal dagen. Deze neemt automatisch af met het verstrijken van de dagen. Op de laatste dag wordt het extra ‘spannend’ door het aftellen in uren en minuten.

Nu of nooit actie ondernemen

Het opnemen van een teller in je advertenties is bijzonder handig. De klant weet precies wanneer de uitverkoop eindigt, en onderneemt zo misschien sneller actie. Ook is het een ideale manier om acties onder de aandacht te brengen. Of gebruik de countdown teller voor advertenties. Mensen hebben in dat geval tot een bepaalde datum de tijd om zich aan te melden. In feite is de teller een soort psychologisch spelletje. Door aan te geven hoe lang het aanbod nog geldig is creëer je namelijk een idee van urgentie. Mensen krijgen het gevoel dat ze meteen moeten handelen, omdat het anders te laat is. Het publiek wil over het algemeen niet het gevoel hebben achter het net te vissen.

 

Uit onderzoek is gebleken dat een countdownteller de CTR en conversie op de landingspagina aanzienlijk vergroot.

 

 

Het installeren van de teller

Het instellen van de teller is een fluitje van een cent. Maak een Google AdWords advertentie aan zoals je dat normaal ook doet. Voeg aan de tekst vervolgens het teken {= toe. Als het goed is verschijnt er een menu waarin je kunt aangeven wanneer het aftellen moet starten en eindigen. Dit is eenvoudig in te vullen in het veld ‘aftellen begint’. Daarnaast dien je aan te geven in welke taal en tijdzone je Google Adwords advertentie moet verschijnen.

Maak van je advertenties een succes

Met een aantal handigheidjes maak je van de Google Adwords campagne en teller een groot succes. Ten eerste is het verstandig om een teller niet ontzettend lang te laten lopen. Een actie van 20 of 30 dagen lijkt in dat geval niet meer urgent, waardoor de CTR achteruit gaat. Drie tot vijf dagen vantevoren werkt doorgaans het beste. Ten tweede is het belangrijk om de zoekresultaten te meten. Bekijk onder andere wanneer het CTR en de conversie toenemen. Vergeet ook niet te onderzoeken of de teller daadwerkelijk werkt!

Meerdere advertenties aanmaken

Hou daarnaast rekening met de advertentieregels van Google. Zo is het verplicht om een alternatieve advertentie op te stellen zonder de countdown functie. Zo heb je na het verlopen van de teller ook nog advertenties staan. Twee advertenties is best handig, omdat je direct de zoekresultaten van beide advertenties met elkaar kunt vergelijken. Zo zie je meteen of de teller de resultaten echt verhoogt.

The following two tabs change content below.
BeginOnline Internet Marketing, BeginOnline Internet Marketing is een ROI Driven Internet Marketing bureau dat is opgericht in 2009. Onze in-house ontwikkelde zoekmachineoptimalisatie technieken is de ideale voedingsbodem voor het opzetten en uitvoeren van effectieve online marketing campagnes. Dat realiseren wij al voor meer dan 300 klanten.