De ins- en outs van de nieuwe Google AdWords update ETA

Google komt regelmatig nieuwe betà’s die de digitale wereld veranderen. Onlangs presenteerde het bedrijf tijdens de Google AdWords Summit in de Verenigde Staten de zogeheten ‘Expanded Text Ads’. Waarschijnlijk zal het organische resultaten gaan beïnvloeden. Enkele adverteerders hadden de eer om het uit te testen. Enkele tips en tricks wat betreft deze nieuwe Google AdWords update.

Google AdWords update ETA: Nieuwe regels

Het is belangrijk om te weten dat Google de nieuwe advertenties heeft aangepast. Zo bestaat een nieuwe advertentie niet langer uit twee regels apart van elkaar. In plaats daarvan heeft het voortaan twee titels met een maximum van 30 tekens. Daarna volgt een beschrijvende regel met maximaal 80 tekens. Tenslotte bevat de advertentie een URL met mogelijkheden voor zogeheten ‘path’s’, die kunnen bestaan uit maximaal 15 karakters.

Google AdWords update ETA: Zelfde lay-out

Expanded Text Ads zijn geschikt voor zowel de desktop, tablet als smartphone. In de bèta-versie kun je echter nog geen mobiele voorkeursadvertentie maken. De advertentie die je maakt voor de desktop of tablet is dus hetzelfde als de mobiele telefoon. Deze nieuwe manier van adverteren is onderdeel van de aanpassingen die Google onlangs doorvoerde in de wijze van adverteren. Zo is onder andere de rechterkolom in de zoekresultaten verdwenen, en is de lay-out van alle apparaten die je gebruikt hetzelfde. Dit komt door het feit dat Google er vanuit gaat dat iedereen tegenwoordig een mobiele telefoon gebruikt.

Google AdWords update ETA: Nieuwe bod aanpassingen

Google maakte tijdens de Google AdWords Summit ook bekend dat de manier waarop je advertenties kunt aanpassen zal veranderen. Zo komen er zogeheten bid modifiers voor alle apparaten. Met deze bod aanpassingen kies je als adverteerder hoeveel er meer of minder geboden moet worden. In de bèta komt een nieuwe set voor adverteerders. Deze geeft de mogelijkheid om als adverteerder op verschillende manieren advertenties aan te passen. Op dit moment is dat alleen mogelijk via een bulksheet. Application Programming Interface’s (API’s) volgen waarschijnlijk ook in 2016. Een andere verandering is het feit dat de advertenties in de zoekmachineresultaten overal worden weergegeven.

Google AdWords update ETA: Het meten van resultaat

Op dit moment bevindt de bèta zich nog in een testperiode. Enkele marketingspecialisten mochten de nieuwe advertenties al testen. Zij vergeleken het met oudere advertenties. Een nieuwe optie is de zogeheten filterweergave in de Google AdWords interface. Dit maakt het vrij simpel om een het soort advertentie te filteren. Deze refereert naar de ETA, oftewel de ‘Expanded Text Ads’. Door te kijken naar de ETA zie je meteen hoe de prestaties van oude advertenties verschillen in vergelijking met nieuwe advertenties.

Google AdWords update ETA: Nieuwe advertentie formats

ETA’s maken vanaf dit jaar een vast onderdeel uit van advertenties. Daarnaast gaat Google aan de slag met het veranderen van de advertentie formats. Alle nieuwe regels zullen daarbij worden toegepast. Dit betekent ook dat iedereen de advertenties dient aan te passen. Dit hoeft absoluut niet slecht te zijn. Het geeft je namelijk de mogelijkheid om eens te kijken naar alle advertenties die op dit moment lopen. Misschien ontdek je nog enkele verbeterpunten.

 

Google AdWords update ETA: Verbeterde relevantie van advertenties

De verbeteringen van Google brengen een aantal voordelen met zich mee. Door de extra regel in de titel is het bijvoorbeeld mogelijk om de kwaliteit van je advertentie te verbeteren. Je kunt immers meer relevante advertenties maken omdat er meer tekstruimte beschikbaar is. Een titel met veel extra tekens en een ondertitel maakt je advertentie zeer relevant. Daarmee bereik je hopelijk meer klanten dan ooit.

Google AdWords update ETA: USP’s in de advertentietekst

Er zijn ook een aantal zaken die niet veranderen. Zo blijven de advertentie extensies gewoon op dezelfde manier werken. Wel is het verstandig om je oudere advertenties eens kritisch te bekijken. Door de extra regels kun je nu belangrijke USP’s eenvoudiger in de advertentietekst plaatsen. Daardoor heb je in feite meer ‘highlights’, waarvan het zeker is dat deze worden weergeven.

Google AdWords update ETA: Hooggespannen verwachtingen

Google brengt deze veranderingen in advertenties natuurlijk niet voor niets aan. Het hoopt dat adverteerders hun CTR zeer sterk kunnen verbeteren, misschien wel met 20 procent. De advertenties zijn immers groter en zichtbaarder dan ooit. De verwachtingen van deze bèta zijn dan ook hooggespannen. Over het algemeen zorgt de update voor positieve reacties. Besef overigens wel dat de ETA’s zich nog in een testfase bevinden. Daardoor zijn maximaal 20 procent van de nieuwe advertenties voor het publiek te zien. Een tip aan adverteerders is dan ook om nieuwe advertenties voornamelijk toe te voegen aan advertentiegroepen die een hoog zoekvolume hebben. Alleen daarmee maak je namelijk een relevante advertentie aan.

 

 

The following two tabs change content below.
BeginOnline Internet Marketing, BeginOnline Internet Marketing is een ROI Driven Internet Marketing bureau dat is opgericht in 2009. Onze in-house ontwikkelde zoekmachineoptimalisatie technieken is de ideale voedingsbodem voor het opzetten en uitvoeren van effectieve online marketing campagnes. Dat realiseren wij al voor meer dan 300 klanten.