Waarom Google de advertentieweergave heeft veranderd

Sinds 18 februari 2016 zie je in de rechterkolom van Google geen advertenties meer. In plaats daarvan worden er nu 4 in plaats van 3 advertenties bovendien de zoekresultaten weergeven. Wat is er nu precies veranderd aan de advertentieweergaven op Google?

Google AdWords: Advertentieweergave veranderd

Google heeft een grote stap gezet door de advertentieweergaven te veranderen. Zo zijn Google AdWords advertenties aan de rechterkant van Google verleden tijd. In plaats daarvan wordt er boven de zoekresultaten een vierde advertentie geplaatst. Wel wordt aan de rechterkant nog steeds Google Shopping en ‘knowledge panel’ advertenties vertoond. Onder de zoekresultaten zie je als het goed is drie advertenties staan. Uiteindelijk neemt het aantal advertenties op Google af, namelijk van 11 naar maximaal 7.

Google AdWords: Meer inkomsten uit advertenties

Google heeft verschillende redenen gehad om deze belangrijke wijziging door te voeren. Ten eerste wil het meer inkomsten halen uit advertenties. Websites die hun advertenties bovenaan de zoekresultaten plaatsen worden het beste bezocht. Ze hebben een uitstekende doorklikratio (CTR). Adverteerders zijn bereid om goed te betalen voor meer bezoekers. Ook niet onbelangrijk is het feit dat de opbrengsten voor topadvertenties zeer hoog zijn. Een onderzoek uit 2016 heeft uitgewezen dat maar liefst 85 procent van alle ‘paid search clicks’ terecht komt op top advertenties. Met een vierde advertentie erbij neemt het aantal klikken op topadvertenties alleen maar toe.

Google AdWords: Stijging en daling van CPC

Adverteerders zullen voor een zo hoog mogelijk CPC flink bieden op de beste positie. Omdat er voortaan maximaal 7 advertenties op een pagina staan neemt de CPC bovendien flink toe. Uiteindelijk is het voor posities 4,5 en 6 flink balen dat hun advertenties naar beneden zijn geplaatst. Dit gaat ten koste van het aantal klikken en CTR.

Google AdWords: De populariteit van de smartphone

De toenemende populariteit van mobiele telefoons is voor Google een andere reden om de advertentieweergave te veranderen. Tegenwoordig ontvangt Google meer zoekopdrachten van smartphones dan van gewone computers. Het probleem is echter dat de opbrengsten per klik lager liggen op de mobiele telefoon. Soms is het CPC op de smartphone zelfs 60 procent lager dan op de desktop. Voor Google betekent dit veel minder opbrengsten. Met het introduceren van een vierde advertentie hoopt Google meer inkomsten te halen uit de gewone computers, zodat de mobiele telefoons gecompenseerd worden.

 

 

Google AdWords: Advertenties in de rechterkolom

Een andere reden voor nieuwe advertenties is dat Google verandering wil doorvoeren. Om antwoord te krijgen op je zoekresultaten hoef je geen website te bezoeken. In plaats daarvan vind je het antwoord aan de rechterkant. Dit wordt de zogeheten ‘knowledge graph’ genoemd. In deze bron van informatie worden nu ook advertenties toegevoegd. Deze hebben een formaat die precies in de rechterkolom past.

Google AdWords: Vormgeving

Tenslotte past Google de advertenties aan omdat de vormgeving van zoekresultaten op de computer voortaan gelijk wil hebben aan die van smartphones. Het argument voor een beter gebruikersgemak is waarschijnlijk niet de hoofdreden. Door desktop en mobiel gelijk te stellen wordt het misschien juist lastiger om de zoekresultaten te tonen. Op een computer heb je immers meer ruimte nodig dan op een mobiele telefoon, bijvoorbeeld voor de routebeschrijving en een telefoonnummer.

Google AdWords: Gevolgen voor zoekmachineoptimalisatie

De veranderde weergave van Google advertenties is absoluut geen reden tot paniek. Sommige bedrijven zullen ervan profiteren, andere niet. Zo krijgen topadvertenties waarschijnlijk een hoger CPC. De impact van Google AdWords zal misschien minder groot zijn dan verwacht. Wel zal deze verandering van invloed zijn op zoekmachineoptimalisatie omdat bepaalde organische zoekresultaten nu naar beneden worden verplaatst. Dit heeft ongetwijfeld invloed op de CTR van de organische zoekresultaten. De komende tijd zal pas duidelijk worden hoe groot het effect op zoekmachineoptimalisatie daadwerkelijk is.

 

The following two tabs change content below.
BeginOnline Internet Marketing, BeginOnline Internet Marketing is een ROI Driven Internet Marketing bureau dat is opgericht in 2009. Onze in-house ontwikkelde zoekmachineoptimalisatie technieken is de ideale voedingsbodem voor het opzetten en uitvoeren van effectieve online marketing campagnes. Dat realiseren wij al voor meer dan 300 klanten.

Laatste berichten van BeginOnline Internet Marketing (toon alles)