Google algoritme is bepalend voor de ranking van de zoekresultaten

Het algoritme is het grootste geheim ter wereld. Niemand weet exact hoe dit algoritme in elkaar zit, maar het heeft een gigantisch grote invloed op jouw website.

Google algoritmes; aandachtspunten

Het Google algoritme is het grootste geheim ter wereld. Niemand weet exact hoe dit algoritme in elkaar zit, maar het heeft een gigantisch grote invloed op jouw website. Bij de zoekmachine optimalisatie (SEO) is het derhalve van belang om rekening te houden met het algoritme. Hoe het algoritme exact werkt, weet dus niemand. Het is echter wel algemeen bekend dat een goede ranking in Google afhankelijk is van meer dan honderden factoren.

De algoritmes van Google worden met regelmaat geüpdate. Op de website van MOZ kan je de geschiedenis van de algoritmes van Google zien. Je ziet dan direct wat voor veranderingen plaats hebben gevonden in het (nabije) verleden. De updates van de algoritmes worden in de meeste gevallen niet bekend gemaakt door Google. Zorg er dus voor dat je altijd Google Analytics open hebt staan. Een verandering in je bezoekersaantallen kan je daardoor snel signaleren.

Google heeft meerdere algoritmes waar gebruik van wordt gemaakt. Wij hebben hieronder de algoritmes op een rijtje gezet.

Google Panda Update

Dit algoritme heeft voornamelijk invloed op de ranking van je website. Het is hierbij belangrijk om een website te hebben met ‘hoge kwaliteit’. Dit klinkt als een ietwat loze term; we hebben daarom onderstaand rijtje gemaakt. Op deze punten controleert Google Panda je website:

  1. Heb je de tekst op je website zelf geschreven?
  2. Heb je dubbele content op je website of is alles unieke content?
  3. Maak je niet gebruik van te veel zoekwoorden? (het zogeheten keyword stuffing)
  4. Heb je genoeg content op je website staan? (teksten van minimaal 300 woorden)
  5. Hoe is de gebruiksvriendelijkheid van je website?
  6. Heb je geen spam op je website staan?

Bij dit algoritme is het dus van belang om content optimalisatie door te voeren. De content is van levensbelang voor de ranking van je website.

Google Penguin

Het Penguin algoritme van Google richt zich voornamelijk op de links tussen de verschillende websites. De linkstructuur is hierbij van groot belang; zorg voor een natuurlijk linkprofiel. Dit kan je verkrijgen door op de volgende zaken te letten:

  1. Voorkom backlinks op spammy websites;
  2. Voorkom backlinks op websites die speciaal ontwikkeld zijn voor linkbuilding;
  3. Voorkom blacklinks op websites waarop irrelevante onderwerpen staan;
  4. Voorkom blacklinks met té geoptimaliseerde ankerteksten
  5. Voorkom betaalde blacklinks.

Een gevolg van het Penguin algoritme is dat een link op een drukbezochte relevante website veel meer waarde heeft dan een link op een algemene startpagina. Via de Google Search Console kan je perfect je linkstructuur in de gaten houden.

Google algoritmes - Google algoritme tips en artikelen

Google Hummingbird

Google Hummingbird is een bijzonder algoritme van Google. Met dit algoritme probeert Google beter te begrijpen wat bezoekers precies bedoelen met hun zoekopdrachten. Op die manier kan Google de relevante websites tonen. Een recente ontwikkeling hierin zijn de zoekopdrachten via de spraakfunctie van de smartphones. De spraakzoekopdrachten hebben echter een andere inhoud dan getypte zoekopdrachten. Het is daarom belangrijk om aandacht aan de volgende punten te besteden:

  1. Voorkom pagina’s waarin de zoekwoorden té vaak voorkomen; keyword stuffing.
  2. Voorkom pagina’s die exact matchen met de zoekopdrachten.
  3. Voorkom dat je website gebruiksonvriendelijk is.
  4. Voorkom dat je achter loopt met betrekking tot de spraakzoekopdrachten. Besteed veel aandacht aan je zoekwoordenonderzoek.

Google Pigeon

Google Pigeon is in feite de verbindende factor tussen alle algoritmes van Google. Google Pigeon heeft voornamelijk invloed op dat lokale zoekresultaten. Hierbij is de locatie van de bezoeker een prominente rankingfactor geworden. Een zoekopdracht naar een schoenenwinkel in Maastricht biedt hele andere uitkomsten dan een dergelijke zoekopdracht in Gouda. Dat zijn de verdiensten van het Pigeon algoritme.

Voor het Google Pigeon algoritme zijn enkele facetten belangrijk:

  1. De pagina’s van je website moeten geoptimaliseerd zijn.
  2. De backlinks moeten van hoogwaardige kwaliteit zijn.
  3. De ‘Google Mijn Bedrijf Pagina’ moet in orde zijn.
  4. Het adres moet duidelijk naar voren komen op je website.

Mobilegeddon

Dit algoritme heeft betrekking op de gebruiksvriendelijk die bezoekers met een smartphone of tablet ervaren. Het wordt steeds belangrijk om je website te optimaliseren voor gebruiken met mobiele apparaten.

Google RankBrain

Google RankBrain is een zeer geavanceerd algoritme van Google; dit algoritme zorgt ervoor dat Google de betekenis van zoekopdrachten beter gaat begrijpen. Dit systeem zorgt ervoor dat pagina’s bekeken worden en samengevat worden. Het systeem ziet vervolgens direct of de inhoud relevant is voor bepaalde zoekresultaten. RankBrain is een zelflerend systeem waardoor je je website continue moet verbeteren.

Google Penalty’s

Het voorkomen van penalty’s is nog steeds een belangrijke factor. Google heeft recent een algoritme uitgebracht waardoor de werking van een penalty ietwat veranderd is. Het is uiteindelijk alsnog noodzaak om geen penalty’s op te lopen. Indien je onverhoopt wel een penalty krijgt, wordt je website lager (of zelfs helemaal niet meer) in Google getoond.

 

Google algoritme updates - Google algoritme nieuw

Ontdek ons internet marketing bureau en vergroot uw rendement met de juiste online marketing strategie!

Internet Marketing Diensten

Internet marketing bureau BeginOnline helpt! Iedereen probeert te helpen maar BeginOnline geeft de genadeslag en maakt de klant de winnaar.

Zoekmachine Optimalisatie

 Hoog scoren in de organische zoekresultaten is topsport, en wij zijn topatleten. Samen met jouw bedrijfsvisie gaan we aan de slag!

Meer weten over zoekmachine optimalisatie?

Conversie optimalisatie

Samen met jouw bedrijfsvisie gaan we aan de slag om een concrete zoekmachine optimalisatie campagne te ontwikkelen.

Meer weten over conversie optimalisatie?

Google AdWords

Google AdWords Campagne: Verpletter je concurrenten met een goede Google AdWords campagne en geniet van online succes.

Meer weten over een Google AdWords campagne?