Waarom messaging platforms de internetwereld gaan veranderen

Het Pew Research Center deed onlangs onderzoek naar het precieze gebruik van de smartphone onder honderden gebruikers. De cijfers die uit het onderzoek naar voren komen zijn interessant. Zo verstuurt 97 procent van de smartphone gebruikers regelmatig een tekstberichtje. Ook opvallend is het feit dat 84 procent van de smartphone bezitters slechts 5 verschillende apps gebruikt.

Messaging platform

Whatsapp en Facebook zijn bijzonder populaire apps op de smartphone. Bedrijven proberen steeds vaker via deze sociale platformen contact te leggen met hun klanten. In feite is er door social media een nieuwe wereld voor de marketing ontstaan. Naast de mobiele telefoon en de desktop is er een nieuw platform dat het ‘messaging platform’ wordt genoemd. Via dit kanaal beantwoorden bedrijven bijvoorbeeld vragen van gebruikers.

Kunstmatige intelligentie

Waarschijnlijk zullen virtuele assistenten steeds meer de rol van de ouderwetse klantenservice gaan vervullen. Met als verschil dat deze computers precies weten wat de klanten willen. Ze vervullen dus jouw ‘diepste wens’ als klant. Het is een vorm van kunstmatige intelligentie dat zich steeds verder ontwikkelt. Het kan perfect anticiperen op jouw wensen en verlangens, en geeft op het goede moment de juiste informatie.

Virtuele assistent

Het gebruik van virtuele assistenten is een trend dat steeds zichtbaarder wordt in de digitale wereld. Grote kans dat het een blijvertje is. Zo hebben bedrijven inmiddels apps ontwikkeld als Microsoft Cortana, Google Now en Apple Siri. Wel zijn deze applicaties nog volop in ontwikkeling. Ze hebben nog een lange weg te gaan voordat ze volledig functioneren.

De opkomst van chatbots

Naast de bovengenoemde applicaties is er nog een trend gaande in de digitale wereld. De zogeheten ‘chatbots’ trekken steeds meer de aandacht. Vooral in Azië zijn ze bijzonder populair. Hierbij voer je als gebruiker een chatgesprek met een computer. De Aziatische bevolking maakt inmiddels volop gebruik van deze applicatie om zaken te regelen. Gebruikers zijn met name actief op platforms als WeChat en Line. WeChat biedt ontzettend veel mogelijkheden. Zo heeft een functie waarmee je geld kunt overmaken, maar is het ook mogelijk om een reservering te maken in een restaurant.

Online winkelen met chatbots

Waarschijnlijk worden chatbots de nieuwe manier om online te winkelen. Zonder dat er een medewerker aan te pas komt, worden klanten geadviseerd bij het doen van een aankoop. Messenger applicaties zullen steeds meer ons leven gaan beheersen. In China maakt men inmiddels meer accounts aan op WeChat dan dat er websites worden opgericht. Steeds meer bedrijven kiezen er dan ook voor om een WeChat account te openen, in plaats van een website op te richten.

Chatbots hebben de toekomst

Het is de vraag welke invloed chatbots zullen hebben op de toekomst. Volgens experts zullen ze de internetwereld sterk veranderen. Zo verwachten sommige deskundigen dat sociale netwerken en zoekmachines op een gegeven moment door chatbots vervangen zullen worden. Waarschijnlijk veranderd de manier waarop mensen op internet gaan zoeken behoorlijk. Op een gegeven moment zal dit niet meer plaatsvinden door een vraag in te typen in een tekstvak, waarna vervolgens een hyperlink verschijnt.

Google, Facebook en Apple

Google en Facebook beseffen maar al te goed dat chatbots de toekomst hebben. Zodoende ontwikkelen ze allebei eigen messenger platforms. Terwijl Google er nog druk mee bezig is, introduceerde Facebook naast de virtuele assistent M de zogeheten Chat SDK waarmee bots op een Messenger platform geprogrammeerd kunnen worden. Voor sommige bedrijven is de toekomst ongewis. Zo verdient Apple op dit moment nog flink aan de App Store. Deze inkomsten zullen echter dalen wanneer bedrijven via messenger platformen een eigen Bot Store zullen bouwen.

 

Chatten met Slack

Net als Google en Facebook springt ook het chatprogramma Slack in op de ontwikkeling van chatbots. Inmiddels heeft het bedrijf 80 miljoen dollar beschikbaar gesteld voor ontwikkelaars die een app willen ontwerpen. Uiteraard dienen deze apps op het platform van Slack actief zijn.

De populaire messaging apps

Een van de voordelen van messaging apps tegenover gewone apps is het feit dat het universeel is. Op dit moment heeft bijna elke app eigen regels en standaarden. Dit gegeven wordt ook wel de ‘Graphical User Interface’ (GUI) genoemd. Zo reageert elke app anders op je vingerbeweging. Het handige aan messaging apps is dat jong en oud er gemakkelijk mee om kan gaan. Een voorbeeld van deze populaire en universele app is ‘Kimoji’. Hierbij ontvingen gebruikers 250 emo poppetjes die allemaal betrekking hadden op het leven van Hollywoodster Kim Kardashian. Omdat mensen het maar liefst 9000 keer per seconde downloadden crashte de App Store volkomen.

Chatten in plaats van praten

Diverse experts en investeerders stellen dat niet praten, maar chatten de toekomst heeft in computerland. Zo is het volgens Jonathan Libov in het artikel ‘Future Tekst’ veel gemakkelijker communiceren wanneer je met de computer chat. Het werkt snel, en is volgens de onderzoeker plezierig en flexibel.

Science-fiction wordt werkelijkheid

De science-fiction films lijken steeds meer op de waarheid. Zo is een zelfbewust besturingssysteem zoals we dat zagen in de film Her in de nabije toekomst misschien echt mogelijk. De nieuwe realiteit is dat bedrijven als Microsoft een chatbot aan het ontwikkelen zijn die zelf nadenkt. Zo introduceerde het bedrijf in 2015 de chatbot ‘Little Bing’. Duizenden Chinezen vertelden hun diepste wensen en geheimen aan dit bijzondere besturingssysteem. Waarschijnlijk gaat de chatbot zelfs het Chinese weer presenteren. Zover zijn we in Nederland natuurlijk nog lang niet.

Uitdaging voor designers

Het ontwikkelen van chatbots is een behoorlijke uitdaging. Niet alleen het innerlijke mechanisme vereist ontzettend veel expertise, maar ook het design. Chatbots die als levende karakters worden gezien moeten namelijk overkomen als echte mensen. Designers hebben er een flinke klus aan. Niet eens zozeer wat betreft de buitenkant, maar meer aan het karakter. Een bot moet namelijk een echt gesprek kunnen voeren met iemand. Het geven van de juiste reacties naar een mens is een complexe klus waar nog aan gesleuteld moet worden.

Bot met een menselijk karakter

Bijzonder genoeg komen er toch weer mensen aan te pas om de bot een menselijk karakter te geven. Zo huurde het bedrijf Slack voor de bot Howdy zelfs een komiek in. Ook andere personen, zoals een Harvard studente, werden gevraagd om hun persoonlijkheid en interesse in een bot te verwerken. Gelukkig schijnt het te werken. Klanten eindigen een gesprek vaak tevreden met de woorden ‘thank you’.

Revolutie in de internetwereld

Ontwikkelingen op het wereldwijde web volgen elkaar in rap tempo op. De komst van chatbots is de volgende stap. In de nabije toekomst zullen ze de manier waarop we communiceren met diensten en apparaten sterk veranderden. Misschien kun je zelfs spreken van een ‘evolutie’ of ‘revolutie’ in de internetwereld. Onze manier van leven zal er waarschijnlijk sterk door veranderen. Omdat iedereen bekend is met chatten komt deze verandering misschien sneller dan je denkt. Wel staat de trend nog in de kinderschoenen. In de toekomst zullen bots in staat zijn om steeds complexere vraagstukken te beantwoorden.

Chatbots en de Westerse wereld

De vraag is welk effect de komst van chatbots heeft op Westerse bedrijven. WhatsApp en Facebook beschikken nog niet over een officiële SDK. Toch kun je wel degelijk in de Westerse wereld ervaring opdoen met deze nieuwe manier van communiceren. De applicatie Telegram is er namelijk zeer geschikt voor. Het heeft een complexe omgeving waar je eventueel zelf een bot kunt ontwikkelen en installeren. Of begin zelf een gesprek op Telegram met de ‘TeletekstBot’-app, gemaakt door de Nederlander Joost Schellevis.

 

The following two tabs change content below.
BeginOnline Internet Marketing, BeginOnline Internet Marketing is een ROI Driven Internet Marketing bureau dat is opgericht in 2009. Onze in-house ontwikkelde zoekmachineoptimalisatie technieken is de ideale voedingsbodem voor het opzetten en uitvoeren van effectieve online marketing campagnes. Dat realiseren wij al voor meer dan 300 klanten.