Deze tools gebruiken merken om de contentmanagement naar een hoger niveau te tillen

Dankzij geavanceerde tools is het leven van iemand die werkt in de communicatie of marketing een stuk gemakkelijker geworden. De tijd dat je urenlang cijfers moest kopiëren in Excel is gelukkig allang verleden tijd. Met de juiste programma’s heb je tegenwoordig meteen een overzicht van je prestaties op social media. Maar hoe kies je het juiste programma voor je bedrijf? Diverse bekende merken gebruiken verschillende ‘tools’ waarmee ze hun marketingstrategie ondersteunen.

Social media en contentstrategie naar een hoger niveau

Dit artikel onderzoekt voornamelijk waarom bepaalde merken voor een bepaalde tool kiezen. Dit betreffen Social Studio, Coosto, Obi4wn, Buzzcapture, Media Injection, Nine Connections en Trello. Niet alle programma’s voor social media en content komen dus zometeen aan bod. Maar wellicht doe je nog een aantal ideeën op om je social media en contentstrategie naar een hoger niveau te brengen. Hoe dan is het zeer belangrijk dat je de tools op een juiste manier gebruikt. Alleen dan wordt je leven als social media specialist of content marketeer een stuk gemakkelijker.

Contentmanagement: Aegon & Social Studio

Het bedrijf Aegon gebruikt de tool ‘Social Studio’. De webcare afdeling maakt er graag gebruik van om klantenvragen te beantwoorden. Ook social listening en workflowmanagement verloopt via dit programma. Daarnaast plant en publiceert de online redactie met behulp van Social Studio bijna dagelijks berichten. Tegelijkertijd geeft de tool voor marketeers de juiste informatie over het functioneren van de marketing en contentstrategie.

Contentmanagement: Overzicht van klantencontact

Een van de voordelen van Social Studio is dat het perfect aansluit op de CRM-systemen van SalesForce. Social Studio en Radian6 zijn namelijk producten van SalesForce, waardoor ze perfect aansluiten bij al bestaande systemen. Daardoor is het vrij simpel om vragen van klanten te koppelen aan andere klanten in het CRM-systeem. Zo wordt nauwkeurig de gespreksgeschiedenis bijgehouden. Zo blijft het overzicht wat betreft klantencontact altijd bewaard.

Contentmanagement:  Op de hoogte van alle berichten

Social Studio werkt samen met Radian6. Daardoor is Aegon op de hoogte van alle berichten die aan het bedrijf gericht worden. Niet alleen Facebook en Twitter, maar ook via andere kanalen. Soms komen er ook wel eens berichten binnen waar het bedrijf niets aan heeft, wat wel eens een aandachtspunt vormt.

Contentmanagement: ANWB & Coosto

Coosto is een veelgebruikte tool binnen de ANWB. Zo wordt het gebruikt door het team van webcare om uit te zoeken wat mensen op dat moment zeggen over de ANWB. Vervolgens kan de service daar op reageren. Daarnaast worden er aan de hand van Coosto analyses gemaakt van online gesprekken over een bepaald onderwerp, die wellicht voor politieke doeleinden kunnen worden gebruikt. Coosto is tevens een handig programma om berichten mee in te plannen voor social media. Met name het marketing team van de ANWB is hier hard mee bezig. Tenslotte speelt het programma ook een rol in de PR en crisiscommunicatie.

Contentmanagement: Projecten

Inmiddels zijn er diverse projecten uitgevoerd met Coosto. Zo kwam in het verleden het onderwerp ‘autobelasting aan bod’. In het voortraject werd het programma gebruikt om te onderzoeken wie er over autobelasting iets te zeggen had. Ook onderzocht de ANWB welke stakeholders een rol speelden, welk sentiment er in de lucht hing en wie functioneerden als influencers. Vervolgens gebruikte de ANWB Coosto om berichten en reacties te sturen. Op die manier kon de discussie namelijk worden vergroot en aangezwengeld.

Contentmanagement: Gebruik van Coosto

Tegenwoordig wordt Coosto vrijwel dagelijks gebruikt door webcaremedewerkers. Ze onderzoeken het gedrag van leden, en beantwoorden hun vragen. Ook social media marketeers zijn dol op deze tool. Ze plannen er onder andere berichten mee in over alle platformen waarop de ANWB actief is. Het is een ideale tool om achtergronden en gesprekken op social media over een bepaald onderwerp in beeld te krijgen. Zelfs lobbyisten en woordvoerders gebruiken het soms.

Contentmanagement: D-reizen, VakantieXperts en OBI4wan

Een ander populair programma voor webcare en monitoring is OBI4wan. Deze tool is onder andere te vinden bij D-reizen, VakantieExperts, Reiskompas en D-rt Groep. Van 8 uur in de ochtend tot 10 uur ’s avonds staat het programma aan om te monitoren wat er over diverse reisorganisaties wordt gezegd. Naar aanleiding van bepaalde vragen en opmerkingen gaat het webcareteam eventueel een gesprek aan met de klant.

Contentmanagement: Compleet OBI4wan pakket met functionaliteiten

Bijna alle tools om klantengedrag en social media te monitoren bevatten dezelfde functionaliteiten. Afhankelijk van de prijs is de het ene programma geavanceerder dan de andere. D-Reizen en VakantieExperts hebben gekozen voor OBI4wan omdat het een pakket betrof met alle functionaliteiten ineen.

Contentmanagement: Hoe gebruik je OBI4wan?

OBI4wan heeft een onbeperkt aantal licenties. Zodoende kan elke medewerker er gebruik van maken. Ieder team heeft een eigen login en verwerkt berichten die binnenkomen. Het serviceleven ligt doorgaans op een uur, zodat de klant snel antwoord krijgt. Berichten met een bijna verlopen servicelevel worden in diverse kleuren aangegeven. Het is eigenlijk niet de bedoeling dat de kleur oranje of rood is Van elk team worden rapportages gemaakt over het behaalde serviceleven en het aantal berichten dat is verstuurd . Ook het soort vragen komt aan de orde. Vervolgens bespreekt een teammanager de rapportage met het team. Hij of zij voert de groep aan. Het is een groot voordeel dat de informatie over de klant tegenwoordig gemakkelijk te achterhalen en goed zichtbaar is. Daarmee kan een team een klant op een positieve manier verrassen.

Contentmanagement: De Hartstichting & Buzzcapture

Webcare activiteiten worden met verschillende tools uitgevoerd. De Hartstichting gebruikt al enige tijd Buzzcapture voor de monitoring van activiteiten in de media. Het twaalfkoppige webcareteam reageert in shifts op vragen en reacties van klanten. In drukke periodes, bijvoorbeeld tijdens de collectie, wordt het team versterkt door extra collega’s.

Contentmanagement: Waarom heb je voor Buzzcapture gekozen?

De tool Buzzcapture biedt voor De Hartstichting vele mogelijkheden. Bovendien is het een Nederlands bedrijf, waardoor het makkelijker is om contacten te onderhouden. De tool maakt het onder andere mogelijk om verhalen van echte mensen te vertellen. Een recente campagne ging bijvoorbeeld over het reilen en zeilen van lokale burgerhulpverleners. Zij vertelden met veel plezier over hun ervaringen. Buzzcapture maakte het gemakkelijker om verhalen uit heel Nederland te vinden. Zodoende konden indrukwekkende verhalen binnen korte tijd worden vastgelegd en gebruikt voor de campagne.

Contentmanagement: Samenwerking tussen Praxis & Cyfe

Resultaten van diverse social mediakanalen kunnen worden gemonitord aan de hand van geavanceerde tools. Zo verkrijgt Praxis inzicht in het social media gedrag van klanten door middel van Cyfe. Het programma geeft onder andere resultaten weer van de social media netwerken Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin en Google Analytics. Alle gegevens zijn in een handig overzicht verwerkt. Daardoor is het voor Praxis meteen duidelijk of bepaalde content de afgelopen tijd succes heeft gehad.

 

 

Contentmanagement: Het overzichtelijke dashboard van Cyfe

Cyfe is een eenvoudig te gebruiken programma met meerdere opties. Zo is het onder andere mogelijk om interactieve dashboards te maken. Al deze dashboards hebben een eigen url en bieden de mogelijkheid om tekst toe te voegen. Om het dashboard honderd procent te laten functioneren werkt Praxis samen met het contentmarketingbureau Yune. Het bureau geeft advies en toelichting over het functioneren van de marketingstrategie, ook wel ‘Key Peformance Indicator’ (KPI) genoemd. Een van de voordelen van de samenwerking is dat belangrijke informatie meteen beschikbaar is. Daarnaast houden Praxis en Yune elkaar met behulp van het dashboard scherp in de gaten. Het is duidelijk wat er van elkaar verwacht wordt, en houdt beide bedrijven scherp.

Contentmanagement: Nationale Goede Doelen Loterijen & Media Injection

Het gebruik van social media levert nogal wat vragen op. Denk bijvoorbeeld aan betrokkenheid en social CRM. Dankzij de tool Media Injection is het tegenwoordig mogelijk om op één platform alle vraagstukken samen te brengen. Nationale Goede Doelen Loterijen maken hier graag gebruik van. Het platform van Media Injection is zeer uitgebreid en bevat diverse functionaliteiten. Zo beschikt het over rapportage- en module mogelijkheden die het werken van de social mediamanager zo efficiënt mogelijk maken. Daardoor kan een online strategie zo effectief mogelijk worden uitgevoerd.

Contentmanagement: Samenwerking en Media Injection

Meerdere afdelingen bij de Goede Doelen Loterij werken met elkaar samen om het social media platform zo effectief mogelijk te maken. Denk daarbij aan het klantenserviceteam, de communicatie afdeling en het social media team. De klantenservice past Media Injection onder andere toe voor webcare, terwijl het communicatieteam de online reputatie scherp in de gaten houdt. Tenslotte gebruikt het social media team Media Injection om klanten zo betrokken mogelijk te laten zijn. De processen en resultaten van de verschillende afdelingen worden op elkaar samengesteld. Op die manier ontstaat er een gelijkgestemde social media strategie.

Contentmanagement: Unit4 & Nine Connections

Er verschijnen steeds meer apps die medewerkers en klanten de mogelijkheid geven om bepaalde content te delen op social media. Zo kunnen medewerkers van Unit4 dankzij de app van Nine Connections relevante content delen op hun eigen social media accounts. Het bedrijf beseft dat eigen medewerkers het beste netwerk vormen om de buitenwereld te bereiken. Ze delen berichten over onderwerpen die betrekking hebben op het bedrijf, zoals artificial intelligence, business software en self-driving. Bovendien beschikt de app over een intelligent algoritme dat uit een wereldwijd aanbod de juiste publicaties selecteert en publiceert.

Contentmanagement: De effectieve Nine Connections app

De Nine Connections app werkt vrij simpel. Medewerkers kunnen op elk moment van de dag content bekijken en met een klik op hun social media delen wanneer ze het interessant vinden. Deze app maakt het voor medewerkers makkelijker om zakelijke onderwerpen te vinden die ze boeit. Het is voor hen namelijk niet altijd makkelijk om de juiste content te vinden. Ook hebben ze niet altijd toegang tot de juiste informatie, of is er de angst om fouten te maken. Deze obstakels zijn dankzij Nine Connections verleden tijd. Medewerkers dragen voortaan eenvoudig het professionele merk uit.

Contentmanagement: Yuno en het gebruik van de tool Trello

Klantencontact is het meest effectief wanneer content op een plek staat. Ook dient het goed op de consument te zijn afgesteld. Het bedrijf Yune gebruikt deze tool niet voor niets graag. Dankzij de tool Trello is het vrij eenvoudig om te reageren op bepaalde voorstellen die te maken hebben met content. Dit betreft informatie vanuit het kantoor en klant. Trello geeft een duidelijk overzicht wat er nog gemaakt dient te worden. Ook krijgt men een duidelijk overzicht van een stappenplan en planning.

 

Contentmanagement: Eigen planning maken

Zoals eerder gesteld maakt Trello het eenvoudiger om een planning op te stellen. Dit wordt ook wel de ‘contentkalender’ genoemd. In een overzicht ziet een medewerker wat er gedaan is, en wat er nog gedaan moet worden. Daarnaast is het mogelijk om in Trello een eigen ‘flow’ te maken. Dit betekent dat je een dashboard met je eigen planning kunt maken en indelen. Het geeft je als medewerker veel vrijheid om een eigen structuur aan te brengen. Bovendien leer je na verloop van tijd welke planning het beste werkt. Omdat je een eigen planning maakt, is het dankzij deze tool mogelijk om vooruit te werken. Het scheelt je dus nog veel tijd ook. Alle gegevens zijn bovendien verwerkt in een document in plaats van verschillende. Ook dit scheelt aardig wat uurtjes.

Contentmanagement: Het gebruik van Twello

Yune vult alle gegevens van Trello op het dashboard in. Vervolgens heeft de klant de mogelijkheid om alle voorstellen te bekijken. Is hij of zij enthousiast over een bepaalde optie, dan kan deze naar een volgend vakje worden doorgeschoven. Dit betekent dat het bureau de opdracht mag inplannen en afmaken. Yuno heeft voor een betaalde versie gekozen. Deze biedt namelijk extra opties, zoals het toevoegen van Google Docs en Slacs.

Contentmanagement: De keuze voor een tool

De keuze voor een bepaalde tool hangt af van verschillende factoren. Bedenk voor je een beslissing maakt goed welke behoeften je hebt. Zo kunnen ze dienen voor publicatie, maar ook om te monitoren. De wensen van bedrijven kunnen sterk uiteenlopen. Zo willen sommige ondernemingen meer inzicht in hun doelgroep, of content publiceren aan de hand van een contentkalender. Ook analyse, contentoptimalisatie en het genereren van meer leads staat soms op het wensenlijstje. Dan hebben we het nog niet gehad over webcare en projectmanagement. Zet mogelijke behoeftes helder op papier, en ga daarna pas actief op zoek naar een bepaalde tools.

 

 

The following two tabs change content below.
BeginOnline Internet Marketing, BeginOnline Internet Marketing is een ROI Driven Internet Marketing bureau dat is opgericht in 2009. Onze in-house ontwikkelde zoekmachineoptimalisatie technieken is de ideale voedingsbodem voor het opzetten en uitvoeren van effectieve online marketing campagnes. Dat realiseren wij al voor meer dan 300 klanten.

Laatste berichten van BeginOnline Internet Marketing (toon alles)