Investeren in social media als B2B marketeer: de voor en nadelen op een rijtje

Als je Amerikaans onderzoek moet geloven hebben B2B marketeers een druk bestaan. Volgens het marketingplatform Hubspot zou maar liefst 93 procent van de B2B marketeers zich bezighouden met content marketing. Bovendien zou deze vorm van marketing 30 procent van het totale budget ontvangen. Marketeers verdelen hun tijd volgens het onderzoek tussen de social mediaplatforms Facebook, Twitter, Linkedin en YouTube. Dan hebben we het nog niet een gehad over blogplatforms, en de toenemende populariteit van Pinterest, Tumblr en Instagram. Hebben B2B marketeers daar eigenlijk allemaal wel tijd voor?

B2B marketing en social media

Volgens het onderzoek uit de Verenigde Staten is het bijna pure noodzaak dat B2B marketeers zich bezighouden met content marketing. Via platforms als Facebook en Twitter, maar ook Pinterest, Tumblr en Instagram zouden ze inzicht moeten verkrijgen in het gedrag van hun klanten. Er is echter geen reden tot paniek. Het onderzoek van de Amerikaanse deskundigen is namelijk ongefundeerd. Bovendien gaat het erom hoe jij als marketeer kopers aantrekt, en niet wat anderen doen. Laat je dus vooral niet leiden door dergelijke berichten op internet.

Onderzoek van TNS Nipo

Verhalen en cijfers uit het Amerikaanse onderzoek bieden een nogal eenzijdige kijk op social media. Ze houden weinig rekening met het effect op de ontvanger en de koper. Bovendien worden deze marketinginspanningen nooit vergeleken met het uiteindelijke resultaat. Want dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait: de impact van marketingspanningen op zogeheten ‘business buyers’. Een antwoord kan onder andere gevonden worden in een onderzoek van TNS Nipo. Zij publiceerden in 2013 een aantal resultaten in ‘Business Buyer Insights 2013’. In dit onderzoek werd het gedrag onderzocht van zakelijke klanten als ze eenmaal een leverancier hebben gekozen. In totaal werden er verdeeld over 18 categorieën ongeveer tweeduizend business buyers onder de loep genomen.

Stof tot nadenken voor marketeers

De resultaten van het onderzoek bieden stof tot nadenken voor marketeers die hun budget op dit moment nog verdelen tussen allerlei social media kanalen. In bepaalde gevallen blijken zakelijke klanten namelijk amper gebruik te maken van social media, Linkedin en blogs. Onderhoudscontracten voor bijvoorbeeld machines en liftinstallaties zijn daar een uitstekend voorbeeld van. Tijdens het kopen van dergelijke installaties wordt social media bijna volledig genegeerd.

 

Geen gebruik van social media

Uit het onderzoek blijkt dat veel kopers weliswaar actief zijn op social media, maar er geen gebruik van maken wanneer ze bijvoorbeeld een onderhoudscontract sluiten. Deze groepen proberen te bereiken via Linkedin heeft eigenlijk weinig zin omdat ze er zo weinig gebruik van maken. Zodoende dienen B2B marketeers zich nog eens achter de oren te krabben. Heeft het zin om veel te investeren in Linkedin als een groot deel van de doelgroep het toch niet gebruikt, en geen blogs leest?

Breedbanddiensten en social media

In totaal onderzocht TNS Nipo 18 B2B-categorieën. De onderhoudscontracten, die een duidelijk beeld schetsen van het gebruik van social media, zijn daar een goed voorbeeld van. Het weinig gebruiken van social media bij onderhoudscontracten vertoont overigens overeenkomsten met de markt van breedbanddiensten. Zelfs in deze categorie maken zakelijke klanten amper gebruik van social media, blogs en video’s. De cijfers maken het duidelijk: 1 procent van de klanten leest blogs, 2 procent gebruikt Linkedin en 0 procent Facebook. Wellicht speelt social media in andere B2B categorieën wel een rol. In dit onderzoek speelt het voor kopers echter een minieme rol.

Laat je vooral niet opjagen

De vraag is of het een slimme marketeer moet investeren voor zichtbaarheid of social media platforms. Aan de hand van bovenstaande cijfers lijkt dat niet het geval. Sterker nog, het lijkt bijna zonde van het marketingbudget. Laat je dan ook vooral niet opjagen door verhalen en cijfers uit de Verenigde Staten. Wees je klanten altijd een stapje voor, en hou hun wensen altijd voor ogen. Een slimme B2B marketeer bouwt geduldig aan een goede marketingstrategie. Resultaat halen uit je inspanningen is een flinke uitdaging, maar geduld loont. Ook het verkrijgen van een goede leadgeneratie is voor veel marketeers lastig. Aan de B2B marketeer de taak om dit allemaal voor elkaar te krijgen.

 

The following two tabs change content below.
BeginOnline Internet Marketing, BeginOnline Internet Marketing is een ROI Driven Internet Marketing bureau dat is opgericht in 2009. Onze in-house ontwikkelde zoekmachineoptimalisatie technieken is de ideale voedingsbodem voor het opzetten en uitvoeren van effectieve online marketing campagnes. Dat realiseren wij al voor meer dan 300 klanten.

Laatste berichten van BeginOnline Internet Marketing (toon alles)