Welke veranderingen zijn er op zoekmachineoptimalisatie-gebied?

Er verschijnt een eindeloze stroom aan artikelen, blogs en artikelen over welke trend de marketingwereld gaat veroveren. Als nieuwe trends worden onder andere ‘Local Search’ en ‘Mobile zoekmachineoptimalisatie’ genoemd. Welke veranderingen maakt de zoekmachineoptimalisatie-wereld door in 2016?

Zoekmachineoptimalisatie nieuwe en minder nieuwe trends

Content is king’ is een bekende uitspraak. Dat content zeer belangrijk is voor online marketing is niet bepaald nieuw. De vraag is welke trends in 2016 écht nieuw zijn. Bovendien is het voor online marketeers ontzettend belangrijk om vakkundig in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. In 2015 kregen zoekmachineoptimalisatie specialisten bijvoorbeeld te maken met de grote invloed van de smartphone. Deze ontwikkeling werd gekscherend zelfs ‘mobilegeddon’ genoemd. Inmiddels zijn we al weer in de zomer van 2016 belandt. De ontwikkelingen op het gebied van mobile SEO zijn zodoende niet echt nieuw meer.

Zoekmachineoptimalisatie: Lagere CTR

Een interessante trend is het feit dat organische topposities voor een steeds lagere CTR zorgen. Dit komt door de verandering in advertentieweergaven van Google. De populaire zoekmachine heeft onder andere ‘local packs’ en ‘knowledge graphs’ toegevoegd aan de zoekresultaten. Deze afleidende elementen nemen alleen maar toe. Marketeers verwachten dat de advertentiebestedingen, lokale zoekresultaten en gestructureerde gegevens alleen maar zullen toenemen. Ook neemt de uitrol van het carrousel in Nederland sterk toe. Dit heeft negatieve gevolgen voor de organische topposities in de zoekresultaten.

Zoekmachineoptimalisatie: Aandacht voor metatitels en metabeschrijvingen

Kort samengevat betekent een goede positie niet per se dat je heel veel clicks krijgt. Sterker nog, zoekvolumes geven soms een verkeerd beeld. Een pagina op een hoge positie heeft bijvoorbeeld een CTR tussen de 40 en 50 procent, en soms lager. Bij een zoekwoord met een zoekvolume van 100 per maand kun je rekenen op maximaal 40 tot 50 klikken. Het is een goede reden om nog meer aandacht te besteden aan de optimalisatie van metatitels en metabeschrijvingen. De CTR wordt daarmee namelijk iets hoger.

Zoekmachineoptimalisatie: Kijk naar de zoekresultaten

Een nummer 1 positie in de zoekresultaten zegt dus niet alles. Voor voldoende bezoekers kun je beter kijken naar welke zoekresultaten er allemaal vertoond worden wanneer je bepaalde zoekwoorden intypt. Deze gegevens vind je bijvoorbeeld terug in Google Analytics. Onderneem direct stappen om op deze zoekwoorden zichtbaar te zijn, bijvoorbeeld in de vorm van advertenties. Ook rich snippets helpen je om op te vallen.

Zoekmachineoptimalisatie: Https ook als ranking

Voor een zo goed mogelijke ranking van je website dien je rekening te houden met de voorvoegsels ‘http’ of ‘https’. Sinds 2014 werkt ‘https’ namelijk ook als ranking. De afgelopen jaren leek deze verandering weinig effect te hebben. Dit jaar is dat echter aan het veranderen. Websites kunnen zodoende het beste ‘https’ voor hun domeinnaam plaatsen. Google waardeert het wanneer je als ondernemer of bedrijf deze stap neemt. Het verhoogt namelijk ook de veiligheid van het surfen op het wereldwijde web. Zodoende vindt Google deze update zeer belangrijk.

Zoekmachineoptimalisatie: Opkomst van semantische markups

Een andere trend in de internetwereld zijn zogeheten semantische markups. Deze helpen zoekmachines bij het bepalen of een website relevant is of niet. Semantische markups worden dan ook steeds belangrijker. Bovendien neemt de intelligentie van zoekmachines steeds meer toe. Door semantische markups op de juiste manier toe te passen raakt een zoekmachine ervan overtuigd dat jouw website relevant is. Ook handig is het feit dat goede semantische markups ervoor zorgen dat advertenties eerder in de knowledge graphs van Google terecht komen. Daarmee val je dus veel meer op. Google heeft zelfs beend gemaakt dat structured data markups wellicht deel uit gaan maken van het algoritme.

 

 

@Beginonlineseo

- 10 days ago

Google Adwords dimensies waar jij vaker in zou moeten duiken https://t.co/WVDxl0krFW
h J R

Zoekmachineoptimalisatie: JSON-LD microdata

Ook de manier waarop we data structuren veranderd in 2016. In plaats van microdata markups vindt Google het belangrijker dat we stukjes code in de microdata JSON-LD of RDFa gebruiken. Het voordeel daarvan is dat je een code niet meer tussen een tekst hoeft te plakken. In plaats daarvan gebruik je een onafhankelijk stukje code. Hoewel Google op dit moment nog het gebruik van microdata of RDFa adviseert, zullen gebruikers in de nabije toekomst steeds vaker JSON-LD gebruiken. Dit is verstandig, omdat Google op die manier meteen een term herkent die je in een tekst gebruikt.

Zoekmachineoptimalisatie: De invloed van social media en YouTube

De invloed van social media is in 2016 bijzonder groot. Nadat Twitter en Google zijn gaan samenwerken zijn er steeds meer tweets in de zoekresultaten terug te vinden. In 2016 neemt het aantal tweets alleen nog maar toe. Google hecht namelijk veel waarde aan actualiteit. Een tip is om dezelfde zoekwoorden in je zoekmachineoptimalisatie-artikelen ook in je tweets te gebruiken. Daarnaast is YouTube ook dit jaar een grote speler. YouTube en Google zitten elkaar wat betreft zoekresultaten sterk op de hielen. Misschien is YouTube op dit moment zelfs al de grootste zoekmachine ter wereld. Als zoekmachineoptimalisatie-specialist kun je YouTube dan ook echt niet meer overslaan. Met een video kun je namelijk meer bezoekers trekken naar je website. Bovendien verschijnen ook YouTube video’s in de zoekresultaten van Google. Optimaliseer de titels en beschrijvingen van je video’s dan ook goed.

Zoekmachineoptimalisatie: Geen aparte landingspagina meer voor zoekwoorden

Erg handig is het feit dat er voor zoekwoorden met dezelfde lading in 2016 geen aparte landingspagina meer gemaakt hoeft te worden. Als marketeer boek je zelfs een beter resultaat wanneer je de zoekwoorden op een landingspagina plaatst. Deze ontwikkeling wordt veroorzaakt door de toenemende intelligentie van zoekmachines. Ze hebben namelijk meer semantische context. Zodoende kun je het beste landingspagina’s met verschillende onderwerpen maken, en vervolgens bepaalde zoekwoorden toevoegen aan de pagina’s. Gebruik bijvoorbeeld ‘tennishal Den Haag’ en ‘tennis Den Haag’ op dezelfde pagina. Hou er bovendien rekening mee dat zoekmachines steeds meer kijken naar de hele website in plaats van een specifiek onderwerk. Zoekwoorden en synoniemen kun je dan ook het beste verspreiden over de hele site.

Zoekmachineoptimalisatie: Gebruikersgemak staat voorop

Google vindt een optimale zoekervaring zeer belangrijk. De pagina’s waar de bezoeker op klikt moeten dan ook goed passen bij de zoekopdracht. Google controleert haar eigen zoekresultaten regelmatig. Om de zoekresultaten op de juiste manier te beoordelen gebruikt het bedrijf zogeheten ‘quality raters’. Anno 2016 is gebruikerservaring steeds belangrijker voor zoekmachines. Zodoende dien je als online marketeer veel aandacht te besteden aan ‘user experience’ en ‘usability design’.

Zoekmachineoptimalisatie: CTR van zoekresultaten

Om de gebruikservaring te meten dien je te letten op een aantal facturen. Zo gebruiken zoekmachines onder andere de CTR van een bepaald zoekresultaat. Bij het maken van content kun je de effecten van metatitels en beschrijvingen het beste even testen op CTR. Let er goed op dat deze aansluiten bij de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Daarnaast dient de pagina over een bepaald zoekwoord van hoge kwaliteit te zijn. Het moet te allen tijde voldoen aan de zoekvraag van de gebruiker. Uiteraard is het vanzelfsprekend dat de pagina snel werkt en makkelijk navigeert.

Zoekmachineoptimalisatie: Beoordeling met statistieken

Beoordeel de gebruiksvriendelijkheid van je pagina aan de hand van diverse statistieken. Denk bijvoorbeeld aan sessieduur, terugkerende gebruikers en bounce rates. Een hoge bounce rate van boven de 70 procent met een lage sessieduur van 5 procent kan er bijvoorbeeld op duiden dat de zoekopdracht en het zoekresultaat niet goed op elkaar aansluiten.

Zoekmachineoptimalisatie: Steeds meer gesproken zoekopdrachten

Ook een interessante trend is het feit dat mensen steeds meer zoeken via gesproken zoekopdrachten. Waarschijnlijk neemt dit in 2016 en de komende jaren sterk toe. Daarnaast wordt het zoeken voor gebruikers steeds persoonlijker. Zoekmachines weten namelijk steeds meer de hand te leggen op gegevens van gebruikers. Zo houdt het rekening met bepaalde voorkeuren, je locatie en de browsergeschiedenis. Kort geleden zorgde de Google update Venice er bijvoorbeeld voor dat bepaalde zoekresultaten werden gekoppeld aan het lokale aanbod. Zoekmachines tonen dan ook steeds meer resultaten die relevant zijn. Ze worden slimmer, en houden meer rekening met jouw wensen en voorkeuren als gebruiker. Hou er wel rekening mee dat Google bepaalde informatie nog steeds nodig heeft. Vul daarom altijd je bedrijfsgegevens in, zodat potentiële klanten je gemakkelijk kunnen vinden.

Zoekmachineoptimalisatie: Responsive webdesign steeds belangrijker

Tenslotte wordt responsive webdesign steeds essentiëler voor een succesvolle online marketingstrategie. Steeds meer personen zoeken namelijk op de mobiele telefoon. Sterker nog, meer dan 50 procent van alle zoekopdrachten vindt plaats vanaf de mobiele telefoon. Zorg ervoor dat alle metatitels en beschrijvingen ook op de smartphone goed te zien zijn. Dit percentage zal de komende jaren alleen maar stijgen.

Zoekmachineoptimalisatie: Long tail zoekwoorden gebruiken

Ook het optimaliseren van long tail zoekwoorden is in 2016 zeer belangrijk. Met long tail zoekwoorden zorgt een website voor een hoger zoekvolume dan bij short tail zoekwoorden. Vooral in deze tijden van sterke concurrentie is het van belang om de juiste long tail zoekwoorden te gebruiken. Als bedrijf dien je dan ook de juiste zoekwoorden te gebruiken voor een zoekmachineoptimalisatie-campagne. Er is echter een kanttekening: door de komst van Google Instant worden zoekopdrachten automatisch verder aangevuld. Daardoor worden long tail zoekwoorden minder vaak ingevuld. Hoe dan ook is het een essentiële vorm van zoekmachineoptimalisatie om je concurrenten de baas te zijn.

 

 

The following two tabs change content below.
BeginOnline Internet Marketing, BeginOnline Internet Marketing is een ROI Driven Internet Marketing bureau dat is opgericht in 2009. Onze in-house ontwikkelde zoekmachineoptimalisatie technieken is de ideale voedingsbodem voor het opzetten en uitvoeren van effectieve online marketing campagnes. Dat realiseren wij al voor meer dan 300 klanten.

Laatste berichten van BeginOnline Internet Marketing (toon alles)